• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • 10 نکته که باید درباره وزن آب در بدن بدانید

  • پنج شنبه، ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ بازدید 112 مدیریت
  • آبی که در بدن ما جمع می‌شود باعث می‌شود که ظاهر پف‌آلود به نظر برسد و حتی دچار اضافه‌وزن کاذب شویم که البته موقتی می‌باشد. قبل از اینکه بخواهید خودتان را از این آبی که در بدن‌تان جمع شده است، خلاص کنید، این مطلب را بخوانید تا از نقش مهمی که این آب در بدن ایفا می‌کند، مطلع شوید.

  •  

    وزن آب معمولاً یک امرطبیعی است

    وزن آب در بدن ما، در واقع همان مایعات اضافی است که در داخل و خارج سلول‌ها جمع می‌شود و میزان این تجمع در افراد مختلف، فرق می‌کند. اکثر افراد با تنگ شدن انگشتر در انگشتان دست‌شان متوجه ورم کردن بدن خود می‌شوند. برخی دیگر متوجه این تورم را در کمر، گونه‌ها و پاهای خود می‌شوند.

     

    این آب اضافی در بدن باعث می‌شود که ترازو وزن ما را کمی بیشتر از وزن واقعی ما نشان بدهد. اما جای نگرانی نیست زیرا این بخشی از نوسانات طبیعی بدن است و نیازی به ایجاد تغییرات رژیمی برای خلاصی از وزن آب نیست.

     

    اصلی‌ترین دلیل تجمع آب در بدن، سدیم است

    وزن آب در بدن، ارتباط زیادی به میزان سدیم رژیم غذایی ما دارد. بدن ما برای رقیق کردن سدیم زیاد در بدن، آب را در خود نگه می‌دارد تا حتی زمان‌هایی که غذای شور مصرف می‌کنیم، سدیم بدن ما بالاتر از حد طبیعی نباشد. اگر نمی‌خواهید دچار ورم شوید، یک راهش این است که از خوردن غذاهای شور پرهیز کنید.

     

    مصرف کربوهیدرات زیاد، باعث تجمع آب در بدن می‌شود

    شاید ندانید که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی و کربوهیدرات تصفیه‌شده، احتباس آب در بدن را افزایش می‌دهد. علت این است که کربوهیدرات به گلیکوژن، که شکل ذخیره قند در بدن است، تبدیل می‌شود و گلیکوژن، آب را در خود نگه می‌دارد. به همین دلیل، وقتی که افراد مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهند، به سرعت شروع به وزن کم کردن می‌کنند. اما این وزن در واقع آب از دست رفته بدن است و نه چربی اضافی بدن. و باز به همین دلیل توصیه نمی‌‌شود که برای کاهش وزن از رژیم کم‌کربوهیدرات استفاده کنید.

     

    ورزش کردن می‌تواند باعث احتباس موقت آب در بدن شود

    ورزش یکی از بخش‌های کلیدی یک زندگی سالم است که به کاهش وزن نیز کمک می‌کند اما نه با آن سرعتی که خیلی‌ها در ذهن خود دارند. علت این است که پس از ورزش، عضلات ما دچار التهاب موقت شده و متورم می‌شوند و این تورم، شامل تجمع آب نیز می‌شود. بنابراین، به مدت 48 ساعت پس از ورزش، ممکن است که شاهد یک افزایش وزن جزئی در بدن خود باشید.

     

    وقتی که در بدن ما عضله‌سازی انجام می‌شود، آب نیز در بدن تجمع پیدا می‌کند اما این آب اضافی در واقع برای بدن ما مفید است. یک نیم کیلو عضله، یک کیلو و نیم آب در خود نگه می‌دارد. بنابراین، توصیه می‌شود که در ماه اول شروع ورزش، از وزن کردن خود پرهیز کنیم تا با دیدن افزایش وزن، سرخورده و دلسرد نشویم.

     

    آبرسانی به بدن، آب اضافی را تخلیه می‌کند

    شاید به نظرتان ضد نقیض بیاید اما نوشیدن آب بیشتر، به تخلیه آبی که در بدن جمع شده است، کمک می‌کند. نوشیدن آب کافی، هم برای انرژی‌سوزی بیشتر و هم برای تخلیه سدیم اضافی از بدن، اهمیت دارد.

     

    کمبود پتاسیم در بدن

    عدم مصرف پتاسیم کافی، مقدار سدیم بدن را نیز تغییر می‌دهد و منجر به افزایش وزن و پرفشاری خون می‌شود. مردم متوجه اهمیت نسبت سدیم به پتاسیم و نقشی که در فشار خون دارد، نیستند. افزودن غذاهای غنی از پتاسیم مثل موز، سیب‌زمینی شیرین و سبزیجات برگدار به رژیم غذایی، به ما کمک می‌کند تا از احتباس آب در بدن جلوگیری کنیم. همچنین، مقدار زیادی ویتامین و ماده معدنی را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

     

    بدن، مقدار آب را به طور طبیعی تنظیم می‌کند

    برخی از افراد برای کاهش وزن از روش‌ سمزدایی به وسیله مایعات استفاده می‌کنند. در مواجهه با چنین تبلیغاتی، باید هوشیار باشید. کلید سمزدایی از بدن، پرهیز از سموم است. به جای استفاده از مایعات سمزدا، اصلاً اجازه ندهید که سموم وارد بدن شما شوند که بخواهید بعداً آنها را خارج کنید. یعنی باید از مواد غذایی تازه، کامل و فراوری‌نشده استفاده کنید. همچنین از مواد ادرار آور استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک شما تشخیص داده باشد که از آنها استفاده کنید.

     

    ماساژ دادن، آب اضافی را از بدن تخلیه می‌کند

    ماساژ دادن موجب حرکت مایعات به سمت سیستم لنفاوی که بخشی از سیستم سمزدای طبیعی بدن است، می‌شود. از آنجایی که سیستم لنفاوی در برخی از افراد، آهسته‌تر عمل می‌کند، ماساژ دادن به فرد کمک می‌کند تا این فرایند را سرعت ببخشد. ماساژ همچنین، به کنترل استرس هم کمک می‌کند. استرس زیاد به بدن فشار آورده و منجر به بروز التهاب و تولید سموم در بدن می‌شود.

     

    خواب به از بین بردن وزن آب کمک می‌کند

    مطالعات نشان می‌دهند که بین کم‌خوابی و افزایش وزن رابطه وجود دارد. اما علاوه بر این، بین وزن آب در بدن و میزان خواب نیز رابطه مستقیم وجود دارد زیرا ما در حین خواب، عرق می‌کنیم و لذا بخشی از وزن آب در اثر تعریق، کاهش پیدا می‌کند. ما از طریق تنفس هم مقداری آب را از دست می‌دهیم. هر بار که نفس می‌کشیم، همراه با بازدم خود، مقدار کمی آب را نیز از بدن خارج می‌کنیم که در طی 7 تا 9 ساعت خواب شبانه، به مقدار قابل توجهی تبدیل می‌شود.

     

    هورمون‌ها نیز در میزان وزن آب بدن نقش دارند

    هورمون‌ها می‌توانند به احتباس آب در بدن، به خصوص در خانم‌ها، منجر شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که استرادیول و پروژسترون، که در تولید مثل نقش دارند، بر روی تنظیم مایعات و سدیم و نیز تعادل بین اینها در بدن، تأثیر می‌گذارند. علاوه بر اینکه عدم تعادل هورمونی، بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این هورمون‌ها بر روی سایر هورمون‌ها که در تنظیم آب بدن نقش دارند نیز اثر می‌گذارند. بالا بودن میزان پروژسترون، بر روی سایر هورمون‌ها مثل هورمون‌های کلیوی و ضد ادرار مؤثر است.

     

    برگرفته از:   www.rd.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



از خودتان در برابر کارشکنان کاهش  وزن، دفاع کنید
بلاگ
یکشنبه، ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

یکی از بزرگترین موانع در راه کاهش وزن، برخی از دوستان و آشنایان خود ما [...]

نکاتی درباره مکمل‌های ورزشی
بلاگ
یکشنبه، ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

دقت داشته باشید که هر مکمل کاهش وزن یا مکمل تناسب اندام، کارآمد و مفید [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.