• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • 4 خوراکی که نباید قبل از ورزش بخورید

  • یکشنبه، ۰۳ آذر ۱۳۹۸ بازدید 404 مدیریت
  • آیا می‌خواهید به باشگاه بروید و نمی‌‌خواهید با معده خالی ورزش کنید؟ البته تصمیم خوبیست و باید به بدن خود سوخت‌رسانی کنید تا نتیجه بهتری از ورزش بگیرید. اما از مصرف این چند خوراکی، قبل از ورزش، پرهیز کنید زیرا فعالیت ورزشی شما را با مشکل مواجه می‌کنند.

  •  

    نوشیدنی‌های کربناته

    نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه، باعث انقباضات شکم و حالت تهوع در طول تمرین ورزشی می‌شوند. همچنین با توجه به اینکه سرشار از شکر هستند، میزان مصرف قند را در شما به میزان قابل توجهی بالا می‌برند. بنابراین به جای این نوع نوشیدنی‌ها از آب معمولی قبل از شروع ورزش استفاده کنید. حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از ورزش، 2 تا 3 لیوان آب بنوشید.

     

    شیر و محصولات لبنی

    گرچه نوشیدن شیر قبل از خواب، به نظر ایده خوبی می‌رسد اما باید بدانید که همین کار، قبل از ورزش، یک ایده بسیار نامناسب است زیرا منجر به حالت تهوع و نفخ شده و فعالیت ورزشی را با مشکل و ناراحتی مواجه می‌کند. بهتر است که مصرف محصولات لبنی مثل پنیر، ماست و شیر را به بعد از ورزش موکول کنید که هم شما را دچار مشکلات گوارشی نکنند و هم به شما کمک کنند تا بعد از یک جلسه ورزشی، گرسنگی خود را برطرف کنید.

     

    حبوبات

    با وجود اینکه حبوبات سرشار از پروتئین هستند اما هضم آنها زمان‌بر است (مخصوصاً اینکه حاوی فیبر زیادی نیز هستند). به این ترتیب اگر قبل از ورزش از حبوبات استفاده کنید، دستگاه گوارش شما در طول ورزش، دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانید حرکات ورزشی را نیز به درستی انجام بدهید .

     

    غذاهای تند و پرادویه

    این مورد به این علت است که اگر غذاهای تند و پرادویه را قبل از ورزش میل کنید، هم باعث سوزش سر دل شما شده و هم باعث ناراحتی عمومی بدن می‌شوند و حتی می‌توانند به انقباضات شکمی منجر شود. لذا باعث کاهش سرعت فعالیت ورزشی شما می‌شوند.

     

    برگرفته از:   timesofindia.indiatimes.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.