• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • 7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید

  • سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ بازدید 77 مدیریت
  • هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ایمنی بدن به چیزهایی است که آنها را حمله به بدن و خطر برای بدن تلقی می‌کند. برخی از خوراکی‌ها نیز حاوی مقادیر زیادی هیستامین هستند. در اکثر افراد، مصرف هیستامین از طریق غذا مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی متوجه وجود آن در غذا هم نمی‌شوند. اما در برخی دیگر از افراد که عدم تحمل هیستامین دارند، هیستامین در بدن آنها شکسته نشده و به بروز علائم آلرژی منجر می‌شود.

  •  

    علائم حساسیت به هیستامین شامل مشکلات سینوس، مشکلات گوارشی، بی‌نظمی در قاعدگی، حالت تهوع، استفراغ، سردرد و میگرن است. اگر نمی‌دانید که کدامیک از غذاها باعث بروز واکنش نسبت به هیستامین در بدن شما می‌شوند، بهتر است دفتر یادداشت غذایی داشته باشید و علائم خود را بعد از خوردن هر غذا یادداشت کنید. همچنین به متخصص تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کنید تا به شما در تشخیص این خوراکی‌ها کمک کند. برخی از مواد غذایی واکنش به هیستامین را تحریک می‌کنند. در دامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

     

    1 -  سبزیجات تخمیری

     

    منظور سبزیجاتی است که به صورت ترشی نگهداری می‌شوند و مقادیر زیادی هیستامین دارند و میزان هیستامین آنها بستگی به مدت زمان ترشی انداختن آنها نیز دارد.

     

    2  -  گوشت‌های فراوری‌شده

     

    این نوع خوراکی‌ها علاوه بر اینکه سرطان‌زا هستند و بیماری‌های مزمن ایجاد می‌کنند، هیستامین زیادی نیز دارند. سرخ کردن و گریل کردن نیز باعث افزایش هیستامین موجود در آنها می‌شود. اما آبپز کردن اثر بسیار خفیفی بر روی محتوای هیستامین آنها دارد و یا بی‌اثر است.

     

    3 -  پنیر مسن

     

    پنیرهایی مثل پنیر آبی، گودا و چدار که سن بالایی هم دارند، حاوی مقادیر زیادی هیستامین هستند. از آنجایی که پنیر یک ماده غذایی ارزمند و حاوی مواد مغذی مفید مثل پروتئین و کلسیم است، سعی کنید از انواع تازه و کم‌سن آن استفاده کنید.

     

    4 -  لبنیات تخمیری

     

    کفیر، شیر کره و ماست، مقدار زیادی هیستامین دارند. اگر به هیستامین حساسیت دارید بهتر است از محصولات غیر لبنی مثر شیر و ماست گیاهی استفاده کنید.

     

    5 -  ماهی

     

    برخی از انواع ماهی مثل ماهی تن، حاوی مقدار زیادی هیستامین هستند. برخی از افراد با خوردن این نوع ماهی‌ها دچار مشکل می‌شوند و فکر می‌کنند که به خود ماهی حساسیت دارند، در حالی که حساسیت آنها در واقع به هیستامین داخل ماهی است.

     

    6 -  شکلات

     

    به طوردقیق مشخص نیست که چه میزان هیستامین در شکلات و سایر محصولات کاکائو وجود دارد. در این مورد بهتر است از دفتر یادداشت غذایی استفاده کنید و واکنش بدن خود بعد از مصرف انواع محصولات کاکائو را یادداشت کنید.

     

    7 -  غذاهای کنسرو شده

     

    گرچه این گروه از مواد غذایی در غیاب مواد غذایی تازه، بسیار کارامد و مفید هستند اما واکنش بدن به هیستامین را نیز تحریک می‌کنند.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم: حساسیت به قند، چیست؟

    برگرفته از: www.livestrong.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.