• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • چند راهکار برای رفع تشنگی در ماه رمضان

  • سه شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ بازدید 205 مدیریت
  • هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه یک لیوان بزرگ آب، احساس تشنگی در ماه رمضان را مرتفع کند. اما اگر آب برای‌تان تکراری است و یا از جمله کسانی هستید که برای رفع کم آبی بدن چندان علاقه‌ای به آب ندارید، همچنین برای افزایش تحمل تشنگی در ماه رمضان می‌توانید از یکسری نوشیدنی‌های جایگزین و یا روش‌ها برای افزایش آبرسانی به بدن خود استفاده کنید.

  •  

    با توجه به ساعات طولانی روزه‌داری و گرم شدن هوا، لازم است که برای رفع کم آبی بدن و رفع تشنگی در ماه رمضان روزانه مقدار 2/5 تا 3 لیتر آب بنوشیم. اما خیلی از ما حتی در وعده افطار هم ممکن است در حد 1 تا 2 لیتر آب نوشیده و مقدار لازم را به بدن خود نرسانیم.

     

    مصرف برخی از مواد غذایی در وعده سحر و سپس افطار، به بدن آبرسانی کرده و می‌تواند تشنگی را تا حدودی در طی مدت روزه‌داری رفع کند. همچنین به حفظ شادابی پوست نیز کمک می‌کند. در ادامه به چند راهکار رفع تشنگی در ماه رمضان می‌پردازیم:

     

    چند روش مقابله با رفع تشنگی در ماه رمضان

    هندوانه

    یک راهکار رفع تشنگی در ماه مضان مصرف هندوانه است. 92 درصد از وزن هندوانه را آب تشکیل می‌دهد و فقط 8 درصد آن میوه است. مایع موجود در هندوانه شامل نمک، کلسیم و منیزیم می‌باشد که ترکیبات عالی برای آبرسانی به بدن، بعد از یک روز طولانی روزه‌داری و رفع کم آبی بدن است. می‌توانید قطعات هندوانه را همراه با پنیر فتا و نعناع مصرف کنید.

     

    شیر

    چه از شیر لبنی استفاده کنید و چه شیرهای غیرلبنی مثل شیر بادام، شیر نارگیل یا شیر جو دوسر، همگی جایگزین‌های خوبی برای آب بوده و به رفع تشنگی در ماه رمضان کمک می‌کنند. می‌توانید برای افطار از یک کاسه غلات صبحانه در شیر استفاده کنید. همه ما می‌دانیم که شیر منبع فوق‌العاده خوب کلسیم است. اما علاوه بر این، آب بدن را نیز در طول روز، حفظ می‌نماید. همچنین نوشیدنی بسیار خوبی برای بعد از ورزش محسوب شده و به ترمیم بدن پس از ورزش نیز کمک می‌کند.

     

    سوپ

    سوپ یک گزینه بسیار مناسب برای افطار و یک راهکار رفع تشنگی دیگر در ماه مضان است. سعی کنید از سوپ سبک و گرم به جای سوپ خامه‌ای استفاده کنید. سوپ به دلیل محتوای بالای آبی که دارد، در رفع کمبود آب بدن و رفع تشنگی ناشی از روزه و همچنین افزایش سطح انرژی بدن، کمک شایانی می‌ کند.

     

    توصیه‌های بیشتر درباره وعده افطار را می‌توانید در لینک زیر، بخوانید:

    چند نکته ساده رژیمی، مخصوص ماه مبارک رمضان

     

    اسموتی رقیق

    از چند میوه آبدار مثل پرتقال، هندوانه، سیب، آناناس و هلو، اسموتی تهیه کنید اما به جای ماست یا شیر در تهیه آن از آب و قطعات یخ استفاده کنید. به این ترتیب آب بدن شما به مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود. می‌توانید از این نوشیدنی در وعده سحر استفاده کنید.

     

    کاهش مصرف نمک

    اکثر غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم، بیش از میزان طبیعی، نمک دارند زیرا علاوه بر اینکه اکثر غذاهای مصرفی ما، فراوری‌شده و حاوی نمک هستند، خود ما هم به آنها نمک بیشتری اضافه می‌کنیم. بدن ما روزانه به مقدار کمی نمک نیاز دارد که آن را به طور طبیعی از سبزیجات و نیز میوه‌ها می‌توان تأمین کرد. بنابراین، به خصوص در ماه رمضان که بدن با کم‌آبی و تشنگی مواجه می‌شود، تا جای ممکن از خوردن سرخ‌کردنی‌هایی مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا برگر که حاوی نمک زیاد هستند، پرهیز کنید. درمقابل می‌توانید به جای آن و برای رفع کم آبی بدن از آب نارگیل و ورقه‌های سیب و هویج استفاده نمایید.

     

    برای آشنایی با فواید آب نارگیل، به لینک زیر، مراجعه کنید:

    فایده نوشیدن آب نارگیل در صبح

     

    سالاد کاهو

    برای رفع تشنگی در ماه رمضان، سالاد کاهو یک گزینه عالی محسوب می‌شود زیرا 96 درصد کاهو را آب تشکیل می‌دهد و می‌توان آن را به هر سالادی اضافه کرد. بنابراین اگر علاقه‌ای به سوپ ندارید به شما توصیه می‌کنیم که سالاد کاهو را فراموش نکنید. می‌توانید به آن مقداری خیار و گوجه‌فرنگی هم اضافه کنید تا محتوای آب آن باز هم بیشتر شود و آبرسانی بیشتری به بدن شما صورت گیرد.

     

    استفاده از کرم آبرسان

    به یاد داشته باشید که پوست خود را همواره مرطوب نگه دارید. بهترین زمان برای این کار، بلافاصله بعد از حمام صبح و نیز قبل از خواب شبانه است. اگر اکثر ساعات روز را بیرون از منزل به سر می‌برید، حتما باید از کرم ضد آفتاب نیز بر روی کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید تا آن را بر روی پوست شما حفظ نماید. به این ترتیب، پوست شما در اثر کم‌آبی بدن در ماه رمضان، دچار خشکی و کمبود آب نمی‌شود.

     

    پرهیز از شستن بیش از حد دست و صورت

    شاید فکر کنید که شستشوی مکرر دست و صورت در ماه رمضان، آب کافی به پوست شما می‌رساند. این مسأله تا حدودی درست است اما اگر در این کار زیاده‌روی کنید، چربی طبیعی و ضروری پوست را که به حفظ آب در پوست کمک می‌کند، از بین می‌برید و بیشتر باعث کم‌آبی پوست خود خواهید شد. اگر مرتب به صورت خود آب می‌زنید، حتما برای حفظ تازگی و طراوت پوست خود، از کرم مرطوب‌کننده استفاده نمایید.

     

    اگر به مواردی که به آنها اشاره شد، عمل کنید، احساس تشنگی شما در طول روزه‌داری و ماه رمضان تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و تحمل تشنگی برای شما آسان‌تر می‌‌شود. همچنین آب کافی به بدن شما رسیده و جبران کمبود آب ناشی از ساعات طولانی روزه‌داری خواهد شد.

    Button Project - yeka.ir

    با اپلیکیشن یکا یه بدن سالم بساز!

     

    برگرفته از:   gulfnews.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



از خودتان در برابر کارشکنان کاهش  وزن، دفاع کنید
بلاگ
یکشنبه، ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

یکی از بزرگترین موانع در راه کاهش وزن، برخی از دوستان و آشنایان خود ما [...]

نکاتی درباره مکمل‌های ورزشی
بلاگ
یکشنبه، ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

دقت داشته باشید که هر مکمل کاهش وزن یا مکمل تناسب اندام، کارآمد و مفید [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.