• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • چند نکته مفید درباره خواص خرما

  • شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ بازدید 84 مدیریت
  • خرما سرشار از قند طبیعی است که باعث می‌شود برخی از افراد آن را مضر تلقی کنند. اما این میوه شیرین، حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که باعث می‌شود در صورتی که در حد متعادل مصرف شود، یک میان‌وعده بسیار مفید به حساب بیاید. با هم نگاهی به خواص خرما و این میوه ارزشمند می‌اندازیم.

  • مروری بر خواص خرما

    1 - سرشار از پلی‌فنول‌ها

    پلی‌فنول‌ها، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از ما در برابر التهابات مضر محافظت می‌کنند. خرما حاوی مقدار بیشتری پلی‌فنول نسبت به سایر میوه‌ها و سبزیجات است.

     

    2 - جایگزین مناسب برای قندهای مصنوعی

    از خواص خرما برای کودکان نباید غافل ماند. قندهای مصنوعی نمی‌توانند بدن ما را قانع کنند که قند مصرف کرده‌ایم. یعنی بدن در ابتدا فریب می‌خورد اما خیلی زود متوجه می‌شود که سرابی بیش نبوده و قند واقعی مصرف نکرده‌ایم. بنابراین دوباره بهانه قند واقعی را می‌گیرد.

     

    از دیگر خواص خرما این است که می‌توان آن را جایگزین قندهای مصنوعی و قندهای طبیعی تصفیه‌شده کرد زیرا هم هوس خوردن شیرینی را مرتفع می‌کند و هم مواد مغذی ضروری مثل ویتامین B6 و آهن مورد نیاز روزانه را تأمین می‌نماید.

     

    3 - سرشار از فیبر

    از فواید خرما برای معده می‌توان به میزان فیبر بالای آن اشاره کرد. یک‌چهارم فنجان خرما برای مقدار مصرف خرما در روز کافی است. چرا که 12 درصد از نیاز روزانه ما به فیبر خوراکی را تأمین می‌کند. فیبر به ما کمک می‌کند که مدت طولانی‌تری سیر بمانیم.

     

    4 - سرشار از پتاسیم

    از جالب‌ترین خواص خرما باید به میزان پتاسیم بالای آن اشاره کرد. خرما حامی مقادیر زیادی پتاسیم است که الکترولیت‌ مورد نیاز بدن را فراهم کرده و باعث بهبود سلامتی قلب می‌شود. همچنین پتاسیم به عضله‌سازی و پروتئین‌سازی در بدن کمک می‌ کند.

     

    5 - جایگزین مناسب به جای شیرینی‌جات

    شما می‌توانید خرما را جایگزین قند و شکر، شکلات یا شیرینی‌جات دیگر کنید و از آن در دستورهای غذایی استفاده نمایید تا به جای قند تصفیه‌شده، قند طبیعی مصرف کرده باشید.

     

    غذاهای خوشمزه با یکای پایین رو اینجا پیدا کن

     

    عوارض جانبی مصرف خرما

    از آنجایی که به هر حال محتوای قند خرما بالاست، کسانی که باید قند خون خود را کنترل کنند، مثلا افراد مبتلا به دیابت، باید مراقب میزان مصرف خود باشند. البته اگر در حد متعادل خرما بخورید، قند خون شما چندان بالا نمی‌رود. شاخص گلایسمیک (GI) خرما، پایین است و به همین دلیل قند خون را خیلی بالا نمی‌برد. مگر اینکه در خوردن آن زیاده‌روی کنید.

     

    موارد استفاده از خرما

    شما می‌توانید خرما را به صورت میوه کامل و یا در داخل اسموتی و انواع غذاها مورد استفاده قرار بدهید. مثلا:

     

    می‌توانید خرما را له و یا ورقه کرده و در سالاد بریزید.

    می‌توانید خرما را همراه با موز به اسموتی اضافه کنید.

    می‌توانید از ترکیب آن با مغزها، توت‌ها، جو دوسر، گرد نارگیل یا هر ترکیب دیگری که خودتان دوست دارید، توپک‌های خوراکی تهیه کنید.

     

    برای محاسبه یکا و ارزش غذایی خرما، اپلیکیشن یکا را نصب کنید.

     

    خرمای سالم و شرایط نگهداری خرما

    خرما باید بدون شکاف باشد و سالم باشد. شما می‌توانید خرما را در ظروف بدون هوا در یخچال برای ماه‌ها و در فریزر برای مدت حتی طولانی‌تر از چند ماه نگهداری کنید. خرما خشک را می‌توان تا یک سال هم در فریزر نگهداری کرد، مشروط بر اینکه در ظروف بدون هوا نگه داشته شود.

     

    اگر خرما طعم ترش داشته باشد یا خیلی سفت باشد و یا روی آن کریستال‌های قند تشکیل شده باشد، یعنی دیگر مناسب خوردن نیست.

     

    برگرفته از:   www.medicalnewstoday.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



رژیم غذایی و تأثیر آن در درمان اندومتریوز
بلاگ
سه شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

اندومتریوز به گسترش لایه داخلی رحم به بخش خارجی آن گفته می‌شود که در ن [...]

3 ریزمغذی که به افزایش متابولیسم کمک می‌کنند
بلاگ
دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

وقتی صحبت از افزایش متابولیسم می‌شود، به انواع و اقسام مکمل‌ها و قرص‌ه [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.