• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • آشپزخانه خود را برای کاهش وزن آماده کنید

  • یکشنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ بازدید 643 مدیریت
  • در سفر کاهش وزن، اینکه چه بخوریم و چه مقدار، تنها بخشی از این سفر است و بخش دیگر آن مربوط به عوامل دیگری مثل هوس‌های غذایی و نکات دیگر مثل وضعیت آشپزخانه است. در اینجا به شما خواهیم گفت که چگونه آشپزخانه خود را آماده کنید تا رژیم کاهش وزن موفقی داشته باشید.

  •  

    خوراکی‌های سالم را در کابینت‌های دم دست بگذارید

    بسیاری از افراد در کابینت‌های  در دسترس، چیپس و پفک و بیسکویت ذخیره می‌کنند، یعنی خوراکی‌هایی با بیشترین میزان فراوری، چربی، نمک، شکر و کالری و کمترین میزان فیبر و پروتئین. این نوع خوراکی‌ها را به دورترین و بالاترین بخش کابینت که دسترسی به آن سخت‌تر است منتقل کنید و خوراکی‌های سالم را در دسترس بگذارید.

     

    مکان نگهداری میوه‌ها و سبزیجات را در یخچال تغییر بدهید

    معمولاً میوه و سبزیجات را در کشوی یخچال می‌گذاریم. یعنی جایی که کمتر در معرض دید ما هستند. هیچ دلیل ندارد که آنها را در کشوی یخچال نگهداری کنید. وقتی در دوران کاهش وزن باید میوه و سبزی بیشتری بخورید (بیش از میزان مصرف پنیر و گوشت)، پس چرا باید در جایی دور از دید باشند؟ میوه و سبزیجات را در ظروف درب‌دار و شفاف بگذارید که رنگ و لعاب زیبای آنها شما را به خوردن‌شان تشویق کند.

     

    تنقلات چاق‌کننده را روی اوپن آشپزخانه نگذارید

    دلیلی ندارد که چیپس و پفک و امثال اینها انقدر در دیدرس و در دسترس و روی اوپن آشپزخانه باشند. به جای آنها یک ظرف میوه روی اوپن بگذارید.

     

    اندازه بشقاب‌ها و ظروف خود را کوچک کنید

    به جای قاشق معمولی از قاشق چایخوری استفاده کنید. بشقاب سالادخوری را جایگزین بشقاب غذاخوری کنید. خوبی استفاده از قاشق و چنگال کوچک این است که سرعت غذا خوردن شما را کاهش می‌دهد. بشقاب کوچک هم به کنترل اندازه پرس غذا کمک می‌کند. خطای دید باعث می‌شود که تصور کنیم مقدار زیادی غذا داخل بشقاب است. برعکس اگر بشقاب بزرگ باشد، مقدار غذای داخل آن به نظر ما کم می‌آید و ممکن است به خوردن یک پرس دیگر وسوسه شویم.

     

    پیمانه اندازه‌گیری داشته باشید

    تخمین اندازه غذاها برای برخی از افراد کار ساده‌ای نیست. برای رفع این مشکل از پیمانه‌های اندازه‌گیری استفاده کنید. توجه داشته باشید که حتی غذاهای سالم هم اگر بیش از میزان مناسب مصرف شوند باعث افزایش وزن خواهند شد. پس لازم است که اندازه‌گیری را بلد باشیم و پیمانه‌ها در این زمینه بسیار مفید هستند.

     

    از آبپاش برای پاشیدن روغن استفاده کنید

    به جای اینکه روغن را از ظرف اصلی آن داخل قابلمه یا ماهیتابه بریزید، از آبپاش سلمانی استفاده کنید و روغن را داخل آن بریزید تا بتوانید درون ظروف پخت، اسپری کنید. این کار باعث می‌شود که روغن کمتری مصرف کنید.

     

    ادویه‌جات را در دسترس و جلوی دید خود بگذارید

    خوب است که مجموعه کاملی از انواع ادویه‌جات را در آشپزخانه خود داشته باشید تا با افزودن آنها به غذاها به جای چربی یا شیرینی بیشتر، به غذاها طعم بدهید.

     

    خوراکی‌های چاق‌کننده را به یک قلم محدود کنید

    یعنی هر بار فقط یک نوع از این خوراکی‌ها را خریداری یا در دسترس داشته باشید، نه انواع و اقسام آنها را. گزینه‌ها را محدود کنید تا دچار پرخوری نشوید.

     

    خوراکی‌های هوس‌انگیز را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید

    یعنی مثلاً یک بسته پفک را به چند قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را در کیسه فریزر جداگانه بریزید و هر بار فقط یکی از بخش‌ها را بخورید. این کار را همان ابتدا که اقلام خریداری شده از سوپرمارکت را به خانه آورده‌اید، انجام بدهید.

     

    ساعت خود را طوری تنظیم کنید که نوشیدن آب را به شما یادآوری کند

    آبرسانی کافی به بدن به کاهش وزن کمک می‌کند، مخصوصاٌ به این دلیل که ما در بسیاری از موارد، تشنه هستیم و به اشتباه فکر می‌کنیم که گرسنه‌ایم و بدون دلیل به غذا خوردن روی می‌آوریم. در اطراف محیط آشپزخانه برای خود یادداشت‌هایی برای یادآوری نوشیدن آب بگذارید. همیشه یک بطری آب در دسترس داشته باشید، مثلاً روی اوپن آشپزخانه.

     

    زمانی که صرف تماشای تلویزیون می‌کنید را با زمان پخت و پز تلفیق کنید

    اگر وقت برای تهیه غذا یا میان‌وعده سالم ندارید، سعی کنید همزمان با تماشای تلویزیون، آشپزی هم انجام بدهید. مثلاً در طول تبلیغات می‌توانید، سبزی را خرد کنید. می‌توانید به قدری غذا درست کنید که برای روزهای دیگر نیز داشته باشید.

     

    ایستاده یا در حال راه رفتن، غذا نخورید

    غذا خوردن در حالت ایستاده یا در حین راه رفتن باعث پرخوری می‌شود. در آرامش بنشینید و غذا بخورید. تلفن و سایر ابزاری که باعث حواسپرتی شما می‌شوند را از محیط دور کنید و فقط به لذتی که از غذا می‌برید، تمرکز کنید.

     

    برای خودتان یادداشت بگذارید

    اهداف خود و نیز جملات انگیزه‌بخش و مثبت را در جای‌جای آشپزخانه قرار بدهید تا در جلوی نظر شما باشند.

     

    برگرفته از:   blog.myfitnesspal.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.