سوالات متداول

آیا اگر ورزش کنم، می توانم غذای بیشتری بخورم ؟

بله مي توانيد. وارد قسمت " یکای ورزشي " شويد و بررسي کنيد که به ازاي ورزشي که انجام داده ايد، چند یکا غذا مي توانيد مصرف کنيد. اطلاعات مربوط به یکاي انواع ورزش ها در بخش یکای ورزشی گنجانده شده است.

فرق يکا با کالري در چيست ؟

تفاوت اساسي اين برنامه با ديگر رژيم ها در محاسبه یکاي مواد خوراکي (و بالطبع آن یکاروز و یکاهفته) مي باشد که بر مبناي کالري نيست و بر اساس ريز مغذي هاي اصلي (پروتئين، کربوهيدرات، فيبر و چربي) یکا تعيين مي گردد در نتيجه فرمول مي تواند طوري طراحي شده باشد که دو ماده خوراکي با کالري برابر شخص به خوردن غذايي تشويق شود که مثلا چربي کمتر و فيبر بالاتر دارد که نتيجه اين موضوع تغذيه سالم خواهد بود.
بطور مثال یک کف دست بربری 4 یکا ولی همان مقدار سنگک، بخاطر فیبر بالاتری که نسبت به بربری دارد، 2 یکا می شود.
البته درنظر داشته باشید که در این رژیم شما آزادید هر غذایی که دوست دارید مصرف کنید.

آيا از رژيم يکا در کشورهاي ديگر نيز استفاده مي شود ؟ و آيا نتيجه اي هم داشته است ؟

بله. اگر به سايت Weight Watchers مراجعه کنيد، خواهيد ديد که اين رژيم سال هاست که دربیش از سي کشور صاحب نظر در امر رژيم هاي غذايي، مورد بهره برداري قرار گرفته است و نتايج بسيار رضايت بخشي نيز به دنبال داشته است.

چگونه مي توان رژيم غذايي يکا را از سايت دانلود کرد ؟

وارد وبسایت yeka.ir شده، با وارد کردن نام کاربري و رمز خود در قسمت ورود اعضاء، وارد صفحه شخصي خود شويد و روي قسمت " دانلود برنامه غذايي هفته " کليک کنيد.

من مبتلا به ديابت هستم. آيا مي توانم از رژيم غذايي يکا استفاده کنم ؟

خير. استفاده از این برنامه برای افرادی که دارای بیماری میباشند پیشنهاد نمی شود. برای اطلاعات بیشتر قسمت قوانین و مقررات را مطالعه فرمایید.

با استفاده از رژيم يکا، چند کيلوگرم از وزنم در طول يک ماه، کم مي شود ؟

با توجه به وزني که داريد، به طور متوسط، بين 2 تا 4 کيلوگرم در ماه کاهش وزن خواهيد داشت.

آيا هر روز بايد يکاي مصرفي خود را وارد سايت کنم ؟

بله. تحقيقات نشان مي دهند که کساني که به طور معمول آنچه را که مي خورند، ثبت مي کنند به نسبت بقيه، سريعتر از رژيم خود نتيجه مي گيرند. همچنين هر قدر با دقت بيشتري به ثبت يکاهاي مصرفي خود بپردازيد، سيستم نيز با دقت بيشتري مي تواند مقدار يکاهاي باقيمانده تان را به شما اعلام کند. در ضمن، بدين ترتيب کارشناسان ما نيز مي توانند با دقت بيشتري به بررسي روند تغييرات وزني شما بپردازند.

چرا هنوز ايميل فعال سازي عضويت براي من ارسال نشده است ؟

ايميل فعال سازي در صورتي که آدرس ايميل خود را به درستي وارد کرده باشيد، حتماً براي شما ارسال مي شود. در صورت عدم دريافت آن، آدرسي ايميلي را که وارد سايت کرده ايد مجدداً چک کنيد تا از درستي آن مطمئن شويد. همچنين قسمت Spam را در ايميل خود بررسي کنيد.

آيا مي توانم از طريق برنامه غذايي يکا، لاغري موضعي داشته باشم ؟

خير. بر اساس تحقيقات، در طول رژيم غذايي کاهش وزن، چربي از تمام نواحي بدن که مستعد تجمع چربي هستند، برداشته مي شود. بنابراين، هيچ يک از انواع رژيم هاي غذايي، نمي توانند به برداشت چربي از يک ناحيه خاص از بدن منجر شوند. افرادي که مبتلا به چاقي موضعي هستند، علاوه بر رژيم کاهش وزن بايد از ساير روش ها مانند انواع دستگاه ها ( مانند: LPG و ... ) و يا يک فعاليت ورزشي منظم، استفاده کنند.

تفاوت روش شما با روش هاي ديگر کاهش وزن در چيست ؟

متفاوت از اين نظر که شما مي توانيد بر اساس سليقه خود برنامه غذاييتان را تنظيم کنيد.
متفاوت از اين نظر که تغييرات در شما دائمي است.
متفاوت از اين نظر که وزنتان بر نميگردد.
متفاوت از اين نظر که شما مجبور نيستيد ذائقه خود را تغيير دهيد.

اگر قرار است غذاها با سليقه خودمان باشد پس چطور لاغر ميشويم ؟

نوع امتيازدهي به موادغذايي در برنامه يکا به گونه اي است که شما را به سمت مواد غذايي با ارزش تغذيه اي بالاتر سوق مي دهد.

چطور ممکن است هر غذايي که دلمان ميخواهد بخوريم و لاغر هم بشويم ؟

در برنامه يکا نياز کالريکي بدن شما بصورت روزانه تعيين شده و براساس پارامترهاي سلامت يک امتياز مشخص برايتان تعريف مي شود.همچنين امتياز هر ماده غذايي نيز برمبناي شاخص هاي ارزش تغذيه اي تعيين شده و در اختيارتان قرار ميگيرد. به اين ترتيب برنامه يکا شما را در جرياني قرار مي دهد که هر چه بيشتر به سمت کاهش وزن و داشتن تغذيه اي سالم حرکت کنيد.

چطور ممکن است يک رژيم بدون داشتن ليست سياه از مواد غذايي باعث لاغري شود؟

ما به شما اطمينان ميدهيم اگر غذاي دلخواهتان را نخوريد چاق ميشويد.زيرا بعد از مدت کوتاهي با ولع بيشتر غذاهايي را که از آنها محروم شده بوديد را ميخوريد بدون اينکه لذت ببريد.بنابراين با تعادل و تنوع در انتخاب مواد غذايي هم ميتوانيد از غذاهاي دلخواهتان لذت ببريد و هم سلامتي و تناسب اندام داشته باشيد.

آيا مي توانيم يکاروز باقي مانده را به روز بعد منتقل کنيم؟

خير

آيا مي توانيم يکاهفته باقي مانده را به هفته بعد منتقل نماييم؟

خیر

آيا يکاي ورزشي باقي مانده در آخر هفته را مي توان به هفته بعد منتقل کرد؟

خیر

آيا يکاي حاصل از ورزش را بايد همان روز استفاده نمود؟

شما مي توانيد يكاي حاصل از ورزش را در طول هفته اي كه در آن هستيد استفاده كنيد.

من خيلي کم ميخورم اما لاغر نميشوم چرا ؟

چون شما راه را اشتباه رفته ايد. وقتي شما کم ميخوريد بدن شما هم سوخت و ساز خود را با شرايط جديد تطبيق ميدهد و کمتر انرژي مصرف ميکند.راه صحيح يک کاهش وزن پايدار درست خوردن و انتخاب هاي غذايي درست است.

آيا با دارو لاغر مي کنيد ؟

خير ما با هر روشي که منجر به تغييرات دائمي در شما نشود و منجر برگشت وزن در شما شود مخالفيم. بايد در نظر داشت داروها ميتوانند عوارض خطرناکي برايتان داشته باشند.

من اشتهاي زيادي دارم و نميتوانم آنرا کنترل کنم ،بايد چه کار کنم ؟

ابتدا بايد دليل اشتهاي زياد شما را پيدا کنيم. پراشتهايي مي تواند ناشي از مشکلات جسمي يا ذهني و رواني يا عادت هاي اشتباه بوجود آمده باشد.بعنوان مثال استرس، سريع غذاخوردن، بيماري تيروئيد،...

آيا مصرف مکمل‌ها اشتها را زياد مي‌كند؟

به‌طور عادي مكمل‌ها باعث افزايش اشتها نمي‌شوند مگر آنكه كسي دچار كمبود باشد. به‌طور مثال، كمبود ويتامين‌هاي گروه B علايمي نظير كم‌اشتهايي و بي‌اشتهايي دارد. مكمل روي نيز به اين دليل كه پرزهاي چشايي را حساس مي‌كند، با مكانيسم‌هاي ناشناخته ديگر باعث افزايش اشتها مي‌شود. البته مصرف مكمل نيز بايد زيرنظر پزشك باشد.

آيا میتوانیم به هراندازه در هر وعده غذایی از غذاهای با یکای صفر بخوریم؟

در این رژیم موادغذایی خاصی دارای یکای صفر هستند تا عادات غذایی شما را سالمتر کنند.ولی استفاده از آنها باید به حد معمول باشد.

یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.