• امروز :
  • سلامتی
  • آیا رژیم قهوه برای کاهش وزن مفید است؟

  • دوشنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ بازدید 279 مدیریت
  • قهوه اشتها رو کاهش داده و متابولیسم رو بالا می‌برد اما آیا می‌تواند نقش بزرگی در کاهش وزن ایفا کند؟ برخی از افراد با توجه به خاصیت قهوه در سرکوب اشتها و بالا بردن متابولیسم از رژیم قهوه برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. در این بخش می‌خواهیم به بررسی این رژیم و مفید یا مضر بودن آن بپردازیم.

  • رژیم قهوه چیست؟

    بر اساس این رژیم، نوشیدن روزانه حداقل سه فنجان قهوه سبک به علت وجود مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان پلی‌فنول در آن برای بدن مفید است. پلی‌فنول موجود در قهوه با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل دیابت نوع 2 و نیز کاهش برخی سرطان‌ها در ارتباط است.

    رژیم قهوه بر این پایه استوار است که قهوه اشتها رو کاهش داده،‌ متابولیسم رو بالا برده، گردش خون رو بهبود بخشیده و چربی‌سوزی رو افزایش می‌دهد و به نظر می‌رسد که همه اینها رو مدیون وجود کافئین در خود است. اما باید دقت داشت که نباید به قهوه، شکر، خامه یا شیر اضافه کرد، مخصوصاً شیر که باعث کاهش جذب پلی‌فنول‌های مفید قهوه می‌شود.

    توصیه می‌شود که قهوه مورد استفاده در رژیم قهوه از مزارع مناطق مرتفع برداشت شوند زیرا خاک این مناطق سرشار از مواد آتشفشانی است و آنتی‌اکسیدان بیشتری در خود دارند.

    علاوه بر نوشیدن حداقل سه فنجان قهوه، بقیه بخش‌های رژیم قهوه مانند سایر رژیم‌های کاهش وزن است. یعنی باید از خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و غذاهای فراوری‌شده پرهیز کرده و از قوانین رژیم‌هایی مثل رژیم مدیترانه‌ای و مصرف کالری در محدوده 1500 کالری در روز، تبعیت کرد.

    آیا رژیم قهوه حقیقتاً به کاهش وزن کمک می‌کند یا صرفاً تبلیغات است؟

    بر اساس تحقیقات، قهوه تا حدودی می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد. اما باید چند نکته رو مد نظر قرار بدهید: اولاً اگر فقط به نوشیدن قهوه متکی باشید و بقیه اصول رژیم کاهش وزن رو رعایت نکنید به نتیجه دلخواه نخواهید رسید. اگر هم قهوه رو جایگزین غذاهای سالم و میان‌وعده‌های سالم کنید، بدن شما دچار محرومیت غذایی و کمبود مواد مغذی خواهد شد و به علاوه، باعث کاهش توان ذهنی و انرژی جسمی خواهد شد.

    به عبارتی، این فقط قهوه نیست که به تنهایی به کاهش وزن منجر می‌شود بلکه در حقیقت تعادل در الگوی غذایی است که نقش اساسی در کاهش وزن ایفا می‌کند.

    قهوه در برخی از افراد باعث تحریک لوله های گوارشی شده و عوارضی مثل سوزش سر دل و ناراحتی معده ایجاد می‌کند. زیاده‌روی در مصرف کافئین می‌تواند به افزایش فشار خون،‌ اضطراب،‌ افزایش ضربان قلب، خستگی، کم‌آبی بدن و اختلال خواب منجر شود.

    بهتر است که از 6 ساعت مانده به زمان خواب از نوشیدن قهوه پرهیز کنید و به علائمی که نشان‌دهنده زیاده‌روی در مصرف قهوه  هستند نیز توجه کنید. همچنین هر روز، مقدار مشخصی قهوه بنوشید تا بدن شما خودش رو به این میزان قهوه تطبیق دهد و دچار عوارض مدر کافئین نشود. خوشبختانه، قهوه بدون کافئین هم خالی از فایده نیست. بنابراین اگر می‌خواهید مصرف قهوه رو افزایش بدهید، می‌توانید از این نوع قهوه استفاده کنید.

    کلام آخر

    قهوه، به خصوص اگر به آن شکر، خامه و شیر اضافه نکنید، برای بدن مفید است. اما چراغ جادوی کاهش وزن نیست و زیاده‌روی در مصرف آن هم عوارض ناخواسته‌ای برای بدن به دنبال دارد. اگر از جمله افراد قهوه‌دوست هستید، باید تعادل رو در نوشیدن قهوه رعایت کنید.

    اگر هم از قهوه برای کاهش وزن استفاده می‌کنید، اتکای شما صرفاً بر قهوه نباشد. عادات غذایی خود رو اصلاح کنید، فعالیت بدنی داشته باشید، به قدر کافی بخوابید و استرس رو از خود دور کنید تا کاهش وزنی سالم و ماندگار داشته باشید.

    برگرفته از: www.health.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



اگر به کم خونی ناشی از کمبود آهن مبتلا هستید، این مطلب را حتماً بخوانید
سلامتی
سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۹

فریتین، پروتئینی است که آهن را در خون ذخیره می‌کند و اگر از حد مشخصی ک [...]

5 راهکار برای پرهیز از "خستگی تصمیم" در کاهش وزن
سلامتی
دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۹

شاید خودتان هم متوجه نباشید که از همان لحظه روز که از خواب بیدار می‌شو [...]

رژیم غذایی امتیازی یعنی چی؟
بلاگ
پنج شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.