• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • آیا سس سویا مضر است؟

  • جمعه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ بازدید 375 مدیریت
  • شاید تا به حال بارها از سس سویا استفاده کرده باشید. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که اصلاً سس سویا چیست و آیا برای بدن مضر است یا نه؟ در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

  • سس سویا چگونه درست می‌شود؟

    روش‌های مختلفی برای تهیه سس سویا وجود دارد اما در روش سنتی،‌ سس سویا رو از لوبیای سویا، گندم، نمک و ترکیبات مخمر (مثل قارچ)، درست می‌کنند. سپس آن رو به مدت 8 ماه و یا بیشتر به حال خود رها می‌کنند تا تخمیر شود و بعد آن رو پاستوریزه  کرده و در بطری می‌ریزند تا به فروش برسد.

    روش سریع‌تر و ارزان‌تر برایتهیه سس سویا این است که پروتئین سویا رو هیدرولیز کنند. در این روش مواد شیمیایی بیشتری وارد سس سویا می‌شود. ممکن است که به آن رنگ و طعم نیز اضافه شود. برخی از سس‌‌های سویا حاوی ترکیبات ناخواسته‌ای مثل مواد سرطان‌زا هستند. یکی از ترکیبات ناخواسته در سس سویای تهیه شده به روش کارخانه‌ای، 3-MCPD نام دارد که بر اساس مطالعات، با ایجاد تومور، نازایی و تخریب کلیه در حیوانات آزمایشگاهی در ارتباط است.

    سس سویا مانند سایر مواد غذایی تخمیری،‌ حاوی مقادیر قابل توجهی هیستامین نیز هست. زیاده‌روی در مصرف هیستامین می‌تواند علائمی مثل سردرد، گیجی، خارش، قرمزی و سوزش پوست و مشکلات گوارشی رو به همراه داشته باشد. اگر به گلوتن،‌ گندم یا سویا حساسیت و آلرژی دارید، نباید از سس سویا استفاده کنید.

    در حالی که سس سویای سنتی، کالری و کبروهیدرات کمی دارد (کمتر از 10 کالری و کمتر از 1 گرم کربوهیدرات در هر قاشق غذاخوری سس سویای سنتی)، اما مقدار زیادی سدیم در آن وجود دارد. در یک قاشق غذاخوری سس سویا، بیش از 900 میلی‌گرم سدیم یافت می‌شود که بیش از یک‌سوم حداکثر مقدار سدیم مجاز روزانه برای افراد بزرگسال است (فرد بزرگسال سالم نباید بیش از روزانه 2300 میلی‌گرم سدیم مصرف کند). اگر به سدیم حساسیت داشته باشید،‌ بالا رفتن سدیم باعث احتباس آب در بدن شما می شود و در نتیجه دچار نفخ یا ورم خفیف در دست‌ها و پاها می‌شوید.

     

    و اما سس سویا می‌تواند فوایدی نیز داشته باشد

    سس سویا آنقدرها هم بد و مضر نیست. تحقیقات نشان می‌دهند که به دلیل ماهیت تخمیری آن، می‌تواند به رشد باکتری‌های مفید در لوله‌های گوارشی، مثل لاکتوباسیلوس بولگاریوس، کمک کند. در نتیجه سلامتی دستگاه گوارش بهتر حفظ شده و سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود. جالب اینجاست که مصرف سوس سویا به کسانی که از حساسیت‌های فصلی رنج می‌برند نیز کمک می‌کند.

    اگر از خوردن سس سویا لذت می‌برید و می‌توانید به خوبی آن رو تحمل کنید، از انواع اورگانیک آن استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که حتی سس‌هایی هم که مدعی هستند سدیم کمی دارند هم ممکن است که در واقع سدیم زیادی درخود داشته باشند. در هر قاشق غذاخوری از اکثر سس‌های سویای موجود در بازار، در حدود 600 میلی‌گرم سدیم وجود دارد.

     

    برگرفته از:  www.health.com

    گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



5 اشتباه حرکت چرخش کمر روسی
بلاگ
یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

معدودی از ورزش‌ها هستند که ناحیه کمر را به شدت آب می‌کنند. یکی از این [...]

چند نکته مفید درباره خواص خرما
بلاگ
شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

خرما سرشار از قند طبیعی است که باعث می‌شود برخی از افراد آن را مضر تلق [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.