• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • آیا شیر جو دوسر به عنوان یک شیر غیرلبنی، سالم است؟

  • جمعه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ بازدید 328 مدیریت
  • در گذشته نه چندان دور، تنها شیری که مصرف می‌کردیم، شیر گاو بود. اما امروزه انواع شیرهای گیاهی نیز در بازار موجود هستند، از شیر بادام گرفته تا شیر نخود، سویا و کتان. این شیرهای غیرلبنی روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. جدیدترین شیر غیرلبنی که وارد سبد خوراک خانواده‌ها شده است،‌ شیر جو دوسر است. این شیر کف‌دار بوده و بیش از شیرهای لبنی دیگر به شیر گاو شباهت دارد. اما شیر جو دوسر چیست و آیا برای سلامتی ایمن است؟

  • شیر جو دوسر همانطور که از نامش پیداست شیر غیرلبنی است که از جو دوسر گرفته می‌شود. این شیر، مخلوطی از جو دوسر و آب است (معمولاً به نسبت 1 فنجان جو دوسر به سه‌چهارم فنجان آب). برخی از کارخانجات شیر جودوسر رو با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی می‌کنند. همچنین ممکن است که به آن شکر، نمک، مواد نگهدارنده و ترکیبات دیگری اضافه کنند.

     

    فواید شیر جو دوسر برای سلامتی

    از نقطه نظر تغذیه‌ای، شیر جو دوسر، یک انتخاب سالم غذایی است. مقدار پروتئین موجود در آن از پروتئین برخی دیگر شیرهای غیرلبنی بیشتر است. شیرهای دیگر مثل شیر بادام، شیر نارگیل و شیر برنج،‌ فاقد پروتئین هستند. اما پروتئین شیر سویا، شیر نخود و شیر لبنی از شیر جودوسر بیشتر است.

    شیر جو دوسر دارای فیبر مفید برای بدن نیز هست. این در حالیست که شیر لبنی اصلاً فیبر ندارد. اهمیت فیبر از این جهت است که قند خون رو تنظیم کرده، به کلسترول متصل می‌شود، حرکات روده رو منظم می‌کند و باعث سیری می‌شود.

    سایر فواید شیر جو دوسر عبارتند از: تأمین یک‌سوم از بتا گلوکان توصیه شده روزانه که کلسترول خون رو کنترل می‌کند، تأمین 25٪ از کلسیم مورد نیاز روزانه و 20٪ از ویتامین D مورد نیاز روزانه از طریق شیر جو دوسر غنی شده با این ویتامین.

    نکاتی که باید درباره شیر جو دوسر بدانید

    مقدار انرژی (کالری) شیر جو دوسر بیشتر از سایر شیرها است. همچنین مقدار کربوهیدرات آن نیز بیشتر از شیرهای دیگر است. البته این تفاوت در کربوهیدرات آنقدرها زیاد نیست که اگر رژیم کم‌کربوهیدرات داشته باشید، خللی در رژیم شما ایجاد کند.

    این شیر برای کسانی هم که به لاکتوز و گلوتن، حساسیت دارند، مناسب است. اما اگر می‌خواهید مطمئن شوید که در محصول مورد استفاده شما گلوتن وجود ندارد، بهتر است که برچسب غذایی محصول رو مطالعه کنید. البته خود جو دوسر فاقد گلوتن است اما مشکل اینجاست که در اکثر موارد در کارخانه به محصول گلوتن اضافه می‌کنند. بنابراین اگر بیماری سلیاک دارید، حتماً ابتدا مطمئن شوید که جو دوسری که مصرف می‌کنید، گلوتن نداشته باشد.

     

    موارد استفاده از شیر جو دوسر

    اگر شیری که مصرف می‌کنید،‌ غلیظ است می‌توانید آن رو به قهوه خود اضافه کنید، مخصوصاً قهوه لاته. همچنین می‌توانید آن رو در غذاهایی که معمولاً با شیر گاو تهیه می‌شوند، به کار ببرید.

     

    برگرفته از:  www.health.com

    گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



5 اشتباه حرکت چرخش کمر روسی
بلاگ
یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

معدودی از ورزش‌ها هستند که ناحیه کمر را به شدت آب می‌کنند. یکی از این [...]

چند نکته مفید درباره خواص خرما
بلاگ
شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

خرما سرشار از قند طبیعی است که باعث می‌شود برخی از افراد آن را مضر تلق [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.