• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • ابتلا به کرونا ؛ آیا ورزش در دوران کرونا مجاز است؟

  • یکشنبه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ بازدید 160 مدیریت
  • باید به ندای بدن خود گوش کنید. ورزش در دوران کرونا با ورزش در زمان ابتلا به سرماخوردگی، تفاوت دارد و شاید تجربیات گذشته شما در این مورد، راهگشا نباشد. البته این بدین معنی نیست که شما نمی‌توانید در دوران ابتلا به کرونا فعال باشید.

  •  

    تمام کسانی که آزمایش کووید آنها مثبت شده است باید تا مدت حداقل 7 روز که علامت بیماری را هم ندارند، از ورزش در دوران کرونا پرهیز کنند. این مدت زمان برای کسانی که مشکلات قلبی نیز دارند، بیشتر می‌شود. اما چرا باید در زمان ابتلا به کرونا تا حداقل 7 روز ورزش را کنار گذاشت و چه زمان می‌توان به ورزش بازگشت؟

     

    4 دلیل برای پرهیز از ورزش سنگین در دوران ابتلا به کرونا

    ورزش کردن در دوران کرونا می‌تواند بیماری را تشدید کند و حتی ممکن است خطر جانی برای فرد ایجاد نماید. در ادامه با جزئیات خواهیم گفت که درصورت ابتلا به کرونا ، فعالیت بدنی شدید چه عواقبی برای بدن خواهد داشت.

     

    1 - فشار به قلب

    یکی از رایج‌ترین مشکلات قلبی در طول ابتلا به کرونا مشکل قلبی حاد است، که به مواردی گفته می‌شود که قلب مقدار زیادی پروتئین موسوم به تروپونین از خود ترشح می‌کند که به عضله قلب آسیب می‌زند. حدود 22 درصد از کسانی که با کووید شدید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، با این مشکل نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. در موارد نادر، ترشح بیش از حد تروپونین می‌تواند به التهاب عضله قلب منجر شود.

     

    در حالی که قلب به دلیل کووید هم تحت فشار است، ورزش در دوران کرونا می‌تواند مزید بر علت شود. هر قدر بیشتر ورزش کنید، بافت عضلانی به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می‌کند. وقتی که شما نمی‌تواند نفس‌های عمیق بکشید، مشکلات شما بیشتر هم می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که تنها کسانی که به شدت بیمار هستند به مشکل قلبی دچار نمی‌شوند بلکه بسیاری از کسانی که تا قبل از ابتلا به کرونا مشکل قلبی نداشتند، پس از ابتلا به این بیماری، مشکلات قلبی از خود نشان می‌دهند.

     

    2 - جایه‌جایی لخته خون

    کووید 19 احتمال لخته شدن خون را بیشتر می‌کند. علت این است که عفونت‌های شدید باعث افزایش پروتئین انعقاد خون در بدن می‌شوند. گرچه ورزش می‌تواند احتمال ایجاد لخته خون در بدن را کاهش بدهد اما اگر قبل از ورزش لخته خونی در بدن تشکیل شده باشد، ورزش می‌تواند باعث جابه‌جا شدن آن و ایجاد خطر شود. لخته می‌تواند خود را به ریه‌ها برساند.

     

    3 - ضعف دستگاه ایمنی بدن

    مبارزه با عفونت کووید، برای بدن یک مبارزه سخت است و همین باعث می‌شود که فرد احساس خستگی مفرط و بسیار شدید کند. بنابراین شما باید انرژی خود را صرف مبارزه با بیماری کنید، نه اینکه آن را برای پیاده‌روی روی تردمیل مصرف نمایید. حتی اگر هیچ علامتی هم از ابتلا به کرونا ندارید اما آزمایش شما مثبت شده است، باز هم بهتر است به ورزش در دوران کرونا فکر نکنید زیرا دوره نقاهت و درمان شما را طولانی می‌کند.

     

    4 - افزایش التهاب در بدن

    گرچه این مورد نادر است اما در حدود 4 درصد از بیماران مبتلا به کووید 19، طوفانی از واکنش ایمنی را تجربه می‌کنند که منجر به التهاب بیشتر در بدن می‌شود به گونه‌ای که بدن حتی به سلول‌های طبیعی و سالم هم حمله می‌کند. ورزش به طور طبیعی دارای خاصیت ضد التهاب است اما اگر بدن به التهاب حاد دچار باشد، ورزش نه تنها التهاب را برطرف نمی‌کند بلکه باعث بدتر شدن آن هم می‌شود.

     

    انجام ورزش‌های سبک در طول ابتلا به کرونا

    شما می‌توانید به جای ورزش، فعالیت‌های بدنی بسیار سبک انجام بدهید تا به درمان سریع‌تر شما کمک کند. فعالیت سبک، تحلیل عضلانی را به حداقل می‌رساند. تحلیل عضلانی، خود از عوامل افزایش التهاب در بدن است. پس نباید بگذاریم که عضلات تحلیل بروند.

     

    همچنین فعالیت سبک، احتمال ایجاد لخته خون در بدن را نیز کاهش می‌دهد و ریه‌ها را فعال نگه می‌دارد. اگر علائم بیماری شما خفیف است، توصیه می‌شود که فعالیت خیلی سبک داشته باشید و کاملا بی‌تحرک نباشید. منظور فعالیت‌هایی مثل راه رفتن در اتاق، تهیه چای، حمام کردن و امثال اینهاست. هدف این است که در هر ساعت، کمی تحرک داشته باشید.

     

    هشدار

    به وضعیت خود دقت داشته باشید. در دوران ابتلا به کرونا اگر دچار تنگی نفس یا سرفه هستید باید حتما به پزشک مراجعه کنید و همه ورزش‌ها را تعطیل نمایید. کسانی که آزمایش کووید آنها مثبت شده است باید حداقل تا 10 روز از سایر افراد فاصله بگیرند.

     

    آیا می‌توان در صورت ابتلا به کرونا ورزش کرد؟

    به نکات زیر، توجه کنید. اگر علائم شما از گردن به بالا است، مثل موارد زیر، ورزش کردن مانعی ندارد:

     

    گرفتگی بینی

    گلو درد

    آبریزیش بینی

     

    اما اگر علائم به زیر گردن شما مربوط می‌شوند، مثل موارد زیر، از ورزش در دوران کرونا خودداری کنید:

     

    گرفتگی سینه

    سرفه ممتد و مستمر

    تب

    لرز

     

    در پایان، تغذیه سالم در دوران کرونا را فراموش نکنید.

    Button Project - yeka.ir سلامت غذات رو با یکا چک کن

     

     

    برگرفته از:   www.livestrong.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.