• امروز :
  • سلامتی
  • انداختن پاها روی یکدیگر در هنگام نشستن، چه عواقبی دارد؟

  • یکشنبه، ۰۱ تیر ۱۳۹۹ بازدید 18 مدیریت
  • نشستن طولانی‌مدت به خودی خود بسیار مضر است اما یک نوع نشستن از همه انواع نشستن، خطرناک‌تر است. وقتی که پاها را روی یکدیگر می‌اندازید، سلامتی شما به اشکال مختلف مورد تهدید قرار می‌گیرد. در این بخش می‌خواهیم به این مطلب، بپردازیم.

  •  

    ایجاد کمر درد

    انداختن یک پا بر روی پای دیگر در هنگام نشستن، گرچه ممکن است به نظر راحت باشد اما در واقع به مرور زمان باعث برهم خوردن هماهنگی و تقارن دو طرف بدن می‌شود. این طریقه نشستن باعث فشار به مفاصل بین لگن و ناحیه پایینی کمر می‌شود و کمر درد به وجود می‌آورد.

     

    بد شکل شدن بدن

    این شکل نشستن، در واقع شکل طبیعی نیست و با گذشت زمان باعث می‌شود که شکل بدن از حالت طبیعی خود خارج شود و ستون فقرات دچار انحنای غیرطبیعی به یک سمت شود. گرچه خود شما ممکن است در ظاهر متوجه این انحنا در  بدو امر نشوید اما بالاخره زمانی می‌رسد که این تغییر در اسکلت بدن، در ظاهر شما نیز به چشم می‌آید.

     

    افزایش خطر لخته شدن خون

    خون حاوی اکسیژن از قلب خارج شده و اکسیژن را از طریق سرخرگ‌‌ها به تمام بدن می‌رساند. این خیلی مهم است که گردش خون به درستی انجام گیرد تا از بروز بیماری قلبی و سکته جلوگیری شود. وقتی که پاها را روی هم می‌اندازید، رگ‌های پا دچار فشردگی و مسدودیت شده و جریان خون در آنها کند می‌شود. در نتیجه خون در نقطه‌ای از رگ تجمع پید کرده و به تدریج می‌تواند باعث افزایش احتمال تشکیل لخته خون در پاها شود.

     

    البته بروز چنین مشکلی صرفاً به دلیل بد نشستن در افراد معمولی، به ندرت اتفاق می‌افتد اما باز هم توصیه می‌شود که اگر انداختن پاها روی یکدیگر بیش از 10 تا 15 دقیقه به طول انجامیده است، برای پرهیز از هر گونه خطر لخته شدن خون، از جای خود بلند شده و پاها را دراز کنید. اگر هم از جمله افرادی هستید که عوامل خطری که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم در شما وجود دارند، به هیچ‌وجه نباید پاهای خود را روی یکدیگر بیندازید. این عوامل خطر عبارتند از:

     

    سرطان

    سابقه خانوادگی لخته شدن خون

    چنانچه اخیراً در بیمارستان بستری بوده‌اید

     

    یک مورد خطرناک دیگر، پروازهای طولانی است که شما مجبور هستید مدت طولانی را به صورت تقریباً بی‌تحرک به سر ببرید. در چنین مواقعی باید هر نیم ساعت یک بار از جای خود بلند شده و پاهای خود را مورد کشش قرار بدهید. همچنین ورزش‌های ساق پا را انجام بدهید. این ورزش‌ها را می‌توان در همان حالت نشسته و یا ایستاده انجام داد.

     

    خانم‌های باردار هم نباید پاهای خود را در هنگام نشستن، روی هم بیندازند زیرا نحوه قرارگیری جنین به گونه‌ای است که باعث می‌شود جریان خون در رگی که از شکم به قلب مادر می‌رود، کندتر شود. انداختن پاها روی یکدیگر این وضعیت را وخیم‌تر می‌کند.

     

    افزایش جزئی فشار خون

    اگر در حالی که یک پای خود را روی پای دیگر انداخته‌اید، فشار خون خود را بگیرید، متوجه می‌شوید که نسبت به زمانی که هر دو پای شما روی زمین هستند، کمی دچار افزایش فشار خون شده‌اید. البته این موضوع چندان نگران‌کننده‌ای نیست مگر اینکه شما به خودی خود دچار پرفشاری خون باشید و یا به دیابت مبتلا باشید. پس برای اینکه فشار خون خود را تا حد امکان دقیق اندازه‌گیری کنید، باید هر دو کف پای شما روی زمین باشند و نباید آنها را روی هم انداخته باشید.

     

    احساس گزگز و سوزن سوزن شدن

    حتماً پیش آمده است که در زمان انداختن پاها روی یکدیگر، دچار احساس بی‌حسی در پاها یا گزگز شدن پاها شده‌اید. این مسأله جای نگرانی نیست. این موضوع می‌تواند در درازمدت به ضعف پاها منجر شود اما چنین عارضه‌ای خیلی به ندرت پیش می‌آید.

     

    انداختن پاها روی یکدیگر باعث بروز واریس نمی‌شود

    در واقع عوامل دیگری باعث بروز واریس می‌شوند که عبارتند از:

     

    بالا رفتن سن

    ایستادن برای طولانی‌مدت

    یکجانشینی و زندگی بی‌تحرک

    چاقی

    سابقه خانوادگی ابتلا به واریس

    بارداری یا زایمان

     

    روش درست نشستن

    پاهای خود را روی یکدیگر نیندازید. کف هر دو پا باید روی زمین باشند. کمر باید صاف بوده و نگاه رو به جلو باشد. صندلی خود را طوری تنظیم کنید که زانوها زاویه درستی داشته باشند. مونیتور کامپیوتر، تلفن همراه، موس و سایر ابزار تصویری و الکترونی باید به گونه‌ای باشد که قوز نکنید.

     

    اگر ترک عادت انداختن پاها روی همدیگر، برای شما سخت است، سعی کنید که حداقل جای پایی که روی پای دیگر انداخته‌اید را مرتب با هم عوض کنید. برای جلوگیری از تورم پاها می‌توانید آنها را روی جایی که از زمین کمی ارتفاع دارد، مثل یک جعبه کوچک بگذارید.

     

    همچنین می‌توانید به جای صندلی از توپ بدنسازی به عنوان صندلی استفاده کنید. به این ترتیب، عضلات کمر برای حفظ تعادل شما دست به کار شده و تقویتمی‌شوند. در روزهای ابتدایی به نظرتان سخت می‌رسد اما به مرور به آن عادت می‌کنید و در دیگر در اثر نشستن طولانی‌مدت، دچار کمر درد نمی‌شوید.

     

    یک راهکار دیگر این است که به جای نشستن در محل کار، از میزهای بلند استفاده کنید که دیگر نیاز به نشستن نباشد. دقت داشته باشید که نباید مدت طولانی به حالت نشسته باشید. هر نیم ساعت یکبار از جای خود بلند شده و راه بروید. راه رفتن باعث فعالیت عضلات ساق پا شده و جریان خون را در پاها افزایش می‌دهد.

     

    گرچه انداختن پاها روی یکدیگر، در بسیاری از افراد، مشکل خیلی جدی ایجاد نمی‌کند (به شرطی که عواملی خطری که به آنها اشاره کردیم در شما وجود نداشته باشند)، اما می‌تواند به کمر شما فشار زیادی وارد کند. از آنجایی که راه‌های نشستن بهتر هم وجود دارد اساساً چرا باید بدترین شکل نشستن را انتخاب کنید؟

     

    برگرفته از:   www.livestrong.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



اگر به کم خونی ناشی از کمبود آهن مبتلا هستید، این مطلب را حتماً بخوانید
سلامتی
سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۹

فریتین، پروتئینی است که آهن را در خون ذخیره می‌کند و اگر از حد مشخصی ک [...]

5 راهکار برای پرهیز از "خستگی تصمیم" در کاهش وزن
سلامتی
دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۹

شاید خودتان هم متوجه نباشید که از همان لحظه روز که از خواب بیدار می‌شو [...]

رژیم غذایی امتیازی یعنی چی؟
بلاگ
پنج شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.