• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • بایدها و نبایدها در تهیه اسموتی

  • دوشنبه، ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ بازدید 601 مدیریت
  • اسموتی، نوشیدنی فوق‌العاده دلچسبی بعد از فعالیت ورزشی شدید است. اگر اسموتی را به شیوه درست تهیه کنید، حجم زیادی از مواد مغذی مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن شما می‌رساند. اما اگر شیوه تهیه اسموتی سالم را ندانید آن را به یک بمب چاق‌کننده تبدیل می‌کنید که سرشار از شکرافزوده و حاوی مقادیر بسیار کم و ناچیز پروتئین است و باعث بالا رفتن سریع قند خون می‌شود که برای سلامتی، مضر می‌باشد.

  •  

    در این قسمت می‌خواهیم درباره راهنمای تهیه اسموتی سالم و بایدها و نبایدهای تهیه اسموتی، صحبت کنیم.

     

    نبایدهای تهیه اسموتی

     

    عدم استفاده از چربی‌های سالم

    چربی یکی از مواد مغذی ضروری است که به بدن در تولید هورمون و جذب ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین‌های A، D، E و K) کمک می‌‌کند. بنابراین از اضافه کردن چربی سالم به اسموتی دچار هراس نشوید و به اسموتی خود یک قاشق از کره مغزها و یا کمی آووکادو یا دانه چیا و تخم کتان اضافه کنید.

     

    اضافه کردن آبمیوه به اسموتی

    بسیاری از اسموتی‌هایی که در معازه‌ها به فروش می‌رسند، پایه آبمیوه دارند و به عبارتی، سرشار از شکر اضافی هستند. به جای استفاده از آبمیوه، از شیرهای غیرلبنی یا آب برای رقیق کردن اسموتی استفاده کنید و اگر می‌خواهید اسموتی خود را شیرین کنید، آن را نه با آبمیوه، بلکه با قطعات خود میوه به صورت طبیعی شیرین نمایید.

     

    زیاده‌روی در استفاده از میوه

    میوه‌ها سرشار از مواد مغذی ارزشمند مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر هستند. اما وقتی که اسموتی را با مقدار زیادی میوه پر می‌کنیم، مقدار شکر مصرفی ما فراتر از آن چیزی خواهد شد که خودمان تصور می‌کنیم. سعی کنید که برای تهیه اسموتی از بیش از یک فنجان (150 گرم) میوه استفاده نکنید و تعادل را حفظ نمایید.

     

     

    بایدهای تهیه اسموتی

     

    افزودن پروتئین با کیفیت بالا به اسموتی

    پروتئین به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد و قند خود را ثابت نگه می‌دارد. به این ترتیب به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. وجود پروتئین برای ترمیم عضلانی بعد از ورزش نیز ضروری است. می‌توانید از ماست یونانی در تهیه اسموتی خود کمک بگیرید تا هم بافت خامه‌ای پیدا کند و هم محتوای پروتئینی آن بیشتر شود. همچنین می‌توانید از پودرهای پروتئینی مثل پودر Whey یا نخودفرنگی، پنیر کاتیج یا توفو در تهیه اسموتی استفاده کنید.

     

    اضافه کردن ادویه برای افزایش طعم اسموتی

    به جای استفاده از عسل، آگاو و شربت افرا برای طعم دادن به اسموتی از سایر گزینه‌های افزایش طعم، مثل دارچین، زنجبیل یا پودر کاکائو استفاده کنید. این افزودنی‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان هستند و با التهاب در بدن مبارزه کرده و قند خود را نیز به سرعت بالا نمی‌برند.

     

    افزودن سبزیجات برگدار به اسموتی

    سبزیجات برگدار باعث افزایش محتوای مواد مغذی ارزشمند اسموتی می‌شوند، بدون اینکه محتوای قند اسموتی را بالا ببرند. همچنین اسموتی سبزیجات، به شما کمک می‌کند تا سبزیجات توصیه‌شده برای مصرف روزانه را در قالب اسموتی دریافت نمایید. به عنوان مثال می‌توانید یک مشت برگ اسفناج یا کِیل را به اسموتی خود اضافه کنید.

     

    کلام آخر

    اگر اسموتی را از مغازه می‌خرید خودتان در دستور تهیه آن تغییر ایجاد کرده و به فروشنده بگویید که می‌خواهید اسموتی شما شامل چه اقلامی باشد یا نباشد. به اسموتی خود چربی سالم و پروتئین و سبزیجات برگدار اضافه کنید و از افزودن آبمیوه و شکر پرهیز کنید.

     

    برگرفته از:   blog.myfitnesspal.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.