• امروز :
  • بلاگ
  • با پروبیوتیک‌ها آشنا هسید اما آیا پست‌بیوتیک‌ها را نیز می‌شناسید؟

  • شنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ بازدید 22 مدیریت
  • همانطور که اکثر ما می‌دانیم، پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها برای سلامتی روده‌ها بسیار مفید هستند و سلامتی دستگاه گوارش نیز به نوبه خود به کاهش وزن کمک می‌کند. اما شاید تا کنون درباره پست‌بیوتیک‌ها نشنیده باشید.

  •  

    پست‌بیوتیک‌ها انواعی از متابولیت‌های غیر زنده اما ضروری هستند که توسط میکروب‌های روده و طی فرایند تخمیر ایجاد می‌شوند. قبل از اینکه با پست‌بیوتیک‌ها آشنا شوید باید شناخت کافی از پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها داشته باشید.

     

    پری‌بیوتیک‌ها، خوراکی‌هایی هستند که مصرف آنها باعث رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شود. این خوراکی‌ها سرشار از پروبیوتی‌ها هستند که میکروب‌های زنده مفیدی هستند که مانند کارگرانی در روده عمل کرده و فواید زیادی برای سلامتی دارند، از هضم و ایمنی بدن گرفته تا تقویت سلامتی ذهنی و بهبود خلق و خو. بنابراین پروبیوتیک‌ها برای رشد به پری‌بیوتیک‌هانیاز دارند (پری‌بیوتیک‌ها، غذای پروبیوتیک‌ها هستند).

     

    و اما پست‌بیوتیک‌ها، موادی هستند که در اثر فعالیت پروبیوتیک‌ها در روده به وجود می‌آیند و چه خوب که این اتفاق می‌افتد زیرا وجود آنها بسیار مفید است.

     

    فواید پست‌بیوتیک‌ها برای سلامتی

    ما به مطالعات بیشتری برای شناخت پست‌بیوتیک‌ها نیاز داریم اما با توجه به یافته‌هایی که تاکنون درباره آنها به دست آمده است، پست‌بیوتیک‌ها به تقویت دستگاه ایمنی بدن، سلامتی دستگاه گوارش و حفظ تعادل میکروب‌های روده، کمک می‌کنند.

     

    پست‌بیوتیک‌ها می‌توانند علائم بیماری‌هایی نظیر سندرم روده تحریک‌پذیر را کاهش بدهند. مطالعات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نیز حاکی از آن است که پست‌بیوتیک‌ها قادر به جلوگیری از ابتلای موش‌های آزمایشگاهی به دیابت نوع 2 هستند. شاید علت این امر، اثر پست‌بیوتیک‌ها بر افزایش اثر انسولین باشد.

     

    پست‌بیوتیک‌ها از طریق فعالسازی واکنش ضد التهاب در بدن، قدرت ایمنی بدن را بالا می‌برند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف باکتری‌های ناشی از فرایند تخمیر (مثل پست‌بیوتیک‌ها)، در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو، عملکرد دستگاه گوارش را در آنها بهبود می‌بخشد. به عبارتی، هر شخصی که به مشکلات گوارشی مبتلا است می‌تواند از پست‌بیوتیک‌ها بهره ببرد.

     

    البته فواید پست‌بیوتیک‌ها از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد و بستگی به وضعیت باکتری‌های روده هر فرد دارد. باکتری‌های روده افراد با یکدیگر تفاوت دارد و نمی‌توان انتظار داشت که مصرف پست‌بیوتیک‌ها در همه افراد، اثرات مشابه داشته باشد.

     

    چگونه پست‌بیوتیک‌ها را تأمین کنیم؟

    اگر از خوراکی‌های سرشار از پری‌بیوتیک که منبع تغذیه  باکتری‌های پروبیوتیک‌ هستند، استفاده کنید، در بدن شما پست‌بیوتیک‌ تولید می‌شود. به عبارتی، خوراکی‌هایی مثل جیکاما، موز نارس، سیب، حبوبات، گندم کامل، جو دو سر، جو، کاکائو و تخم کتان که منابع غذایی پری‌بیوتیک‌ها هستند، در بدن ما، مولد پست‌بیوتیک‌ها هستند. سایر منابع بسیار خوب پروبیوتیک‌ها، ماست یونانی، کفیر و غذاهای تخمیری مثل میسو، توفو و کیمچی می‌باشند.

     

    فراموش نکنید که پست‌بیوتیک‌ها بخش مهمی از یک دستگاه گوارش سالم را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی در حفظ سلامتی و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن دارند. اما هنوز نمی‌توان به طور دقیق نحوه اثر آنها را مشخص کرد و نیاز به تحقیقات وسیع‌تری در این زمینه می‌باشد. پس تا می‌توانید از پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها استفاده کنید تا در بدن شما پست‌بیوتیک‌، تولید شده و دستگاه ایمنی بدن شما تقویت و سلامتی شما حفظ شود.

     

    برگرفته از:   blog.myfitnesspal.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



چند نکته برای کاهش وزن موفقیت‌آمیز
بلاگ
پنج شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۹

از نظر بیولوژیکی، کاهش وزن کار آسانی نیست و موانع بر سر راه کاهش وزن، [...]

چرا خیلی زود از پیاده‌روی خسته می‌شوم؟
بلاگ
چهارشنبه، ۰۲ مهر ۱۳۹۹

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای ایجاد عادت ورزش و تقویت سلامتی عمومی بدن، [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.