• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • راز کنترل نفس برای کاهش وزن

  • دوشنبه، ۰۲ دی ۱۳۹۸ بازدید 934 مدیریت
  • وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود به نظر می‌رسد که کنترل برنفس خود، یعنی یا همه چیز و یا هیچ چیز! یعنی برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر یک بار از مسیر خارج شده و پرخوری کنند،‌ کل تلاش‌های آنها نقش بر آب شده است و برنامه را رها می‌کنند و نمی‌دانند که در واقع با یک بار پرخوری شکست نخورده‌اند بلکه با تصور اشتباه "یا همه چیز یا هیچ چیز" و رها کردن برنامه، بازنده شده‌اند.

  •  

    تصور ما از کنترل خود این است که باید کنترل تمام و کمال داشته باشیم. اما با توجه به انواع عوامل استرس‌زا و وجود وسوسه‌های غذایی در طول روز، و کمال‌گرایی و توقع ما از اینکه نباید کوچکترین لغزشی پیدا کرده و کنترل اشتهای خود را از دست بدهیم، به مرور از این روند خسته شده و برنامه را به کلی رها می‌کنیم.

     

    بنابراین،‌ این شیوه، کاملاً اشتباه است و ما باید دیدگاه خود را در مورد کنترل داشتن بر خود،‌ تغییر بدهیم. اگر بتوانید درست فکر کردن را جایگزین ایده‌آل‌گرایی کنید، می‌توانید از خوردن کیک شکلاتی لذت برده و بدون اینکه دچار عذاب وجدان شوید،‌ به برنامه کاهش وزن خود نیز ادامه بدهید.

     

    هیچ‌کس نمی‌تواند هر 7 روز هفته و هر 24 ساعت روز، کاملاً از خوردن شیرینی‌جات و غذاهای چرب اجتناب کند و فقط سبیزجات و غذاهای سالم بخورد. لازم نیست علایق غذایی خود را قربانی کنید. اگر هر از گاهی به خوردن خوراکی‌های مورد علاقه که با برنامه کاهش وزن شما همخوانی ندارند، بپردازید، در درازمدت لطمه‌ای به کاهش وزن شما نمی‌زند، مگر اینکه این کار به عادت هر روزه شما تبدیل شود. از این روی ما در یکا، دست شما را کاملاً باز گذاشته‌ایم تا طبق انتخاب خودتان هر چه که می‌خواهید بخورید زیرا ایجاد محرومیت غذایی، نتیجه برعکس داده و شما را از ادامه کاهش وزن، منصرف می‌کند.

     

    اگر در طول روز به میزان متعادل و کم از خوراکی‌های مورد علاقه خود نیز استفاده کنید، احساس محرومیت نمی‌کنید و از سویی با توجه به اینکه زیاده‌روی نیز نکرده‌اید، دچار عذاب وجدان پرخوری نیز نمی‌شوید. این بدین معنی نیست که شما کنترل خود را بر اشتهای خود از دست داده‌اید. بلکه یک انتخاب و روش هوشمندانه است. به این ترتیب، شما بدون سختی به برنامه غذایی سالم خود نیز ادامه می‌دهید.

     

    نحوه از بین بردن ایده‌آل‌گرایی در رژیم کاهش وزن

     

    1 -  غذاها را به دو گروه خوب و بد تقسیم نکنید

    وقتی که به غذاها برچسب خوب و بد می‌زنیم، ناخودآگاه با خوردن آن غذاها به خودمان هم همان برچسب خوب و بد  را می‌زنیم. بیایید غذاها را اینگونه تعریف کنیم: غذاهای سالم و غذاهای کمتر سالم. مثلاً سبزیجات سالم هستند و دونات غذای کمتر سالمی است. به این ترتیب می‌توانید هر دو نوع این غذاها را در رژیم غذایی سالم خود مورد استفاده قرار بدهید و هر از گاهی می‌توانید از غذاهای کمتر سالم استفاده کرده و دچار عذاب وجدان هم نشوید.

     

    2 -  برای خوردن غذاهای مورد علاقه خود برنامه‌ریزی کنید

    اگر نمی‌توانید به هیچ‌وجه از خوردن بستنی دست بکشید، چرا باید به خودتان عذاب بدهید؟ می‌توانید به جای محروم کردن خود از آن، برای خوردن آن برنامه‌ریزی کنید. به جای اینکه سعی کنید غذاهای کمتر سالم را حذف نمایید،‌ سعی کنید غذاهای سالم بیشتری را به تدریج وارد برنامه غذایی خود کنید. اگر برنامه با انواع خوراکی‌های سالم مورد علاقه شما پر شده باشد،‌ دیگر کمتر به خوراکی‌های کمتر سالم فکر می‌کنید.

     

    3 -  پیشرفت خود را یادداشت کنید

    یادداشت‌برداری از غذاهای مصرفی روزانه با کمک اپلیکیشن یکا به شما کمک می‌کند که نظارت بهتری بر مصرف غذایی خود داشته باشید و اندازه غذا را به خوبی کنترل کنید. تحقیقات علمی نیز نشان می‌دهند که ثبت غذاهای مصرفی به موفقیت در کاهش وزن کمک می‌کند.

     

    4 -  بین پرخوری موقت و پرخوری دائم، تفاوت قائل شوید

    یک تفاوت عمده بین پرخوری موقت (که گرچه خوب نیست اما همیشگی نیست) با پرخوری دائمی که به عادت زندگی شما بدل شده است، وجود دارد. اگر یک شب پرخوری کنید، اتفاق غیرعادی نیست و بدین معنی نیست که شما هیچ کنترلی بر نفس خود ندارید. فردا روز جدیدی است با فرصت‌های جدید. فقط اجازه ندهید که پرخوری به یک عادت همیشگی تبدیل شود.

     

    اگر در این زمینه همچنان با مشکل مواجه هستید به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا به شما در رفع این مشکل، کمک کند.

     

    برگرفته از:   blog.myfitnesspal.co





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.