• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • عوارض کافئین برای ورزشکاران

  • شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ بازدید 834 مدیریت
  • بسیاری از افراد روز خود را با کافئین شروع می‌کنند تا احساس هوشیاری و تمرکز بیشتری داشته باشند. برخی نیز از کافئین در مواقعی مثل رانندگی طولانی‌مدت یا شیفت شبانه کار، استفاده می‌کنند تا هوشیار بمانند. ورزشکاران نیز از کافئین برای افزایش بهره‌وری ورزشی خود کمک می‌گیرند. گرچه به نظر می‌رسد که کافئین در بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران نقش دارد اما مکمل آن دارای عوارضی نیز می‌باشد که باعث می‌شود کافئین برای هر فردی، مناسب نباشد.

  •  

    مغز می‌تواند خود را با کافئینی که مصرف می‌کنید، تطبیق دهد. یعنی در درازمدت برای اینکه از کافئین نتیجه بگیرید باید دوز مصرف آن را بیشتر کنید تا اثر سابق را داشته باشد. درست مثل اعتیاد که به مرور زمان باید دوز مصرف را بالا برد و دیگر مثل اوایل، جوابگو نیست. این اتفاق بدون اینکه شما متوجه آن شوید، می‌افتد زیرا کافئین در ترکیب برخی غذاها، نوشیدنی‌ها و مکمل‌ها، آدامس‌ها و ژل‌های ورزشی وجود دارد و شما متوجه نیستید که چه میزان کافئین وارد بدن خود کرده‌اید.

     

    کار اصلی کافئین این است که شما را هوشیار نگه دارد که البته خاصیت خوبی است. اما بدن ما نیاز به استراحت و خواب نیز دارد. تند اثر یا کند اثر بودن  کافئین از شخصی به شخص دیگر، متفاوت است و بستگی به عواملی مثل سن، جنسیت، رژیم غذایی، بیماری و ژنتیک دارد.

     

    اثر منفی بر روی الگوی خواب و استراحت

    محرک‌های کافئین معمولاً به مدت 4 تا 6 ساعت در بدن باقی می‌مانند. ورزشکاران حرفه‌ای که از مقادیر زیاد کافئین استفاده می‌کنند تا بتوانند تمرینات طولانی‌مدت ورزشی را بدون خستگی انجام بدهند در واقع به خواب و استراحت خود صدمه می‌زنند. این در حالیست که بدن یک ورزشکار به استراحت و بازسازی عضلانی نیاز اساسی دارد. بنابراین سعی کنید کافئین را نزدیک به زمان خواب مصرف نکنید تا در خواب و استراحت شما تداخل ایجاد نکند.

     

    اثر منفی بر روی جذب مواد مغذی

    کسانی که به ورزش اهمیت می‌دهند، معمولاً به تغذیه خود نیز توجه دارند و سعی می‌کنند عادات سالم غذایی را در خود به وجود آورند. متأسفانه مصرف کافئین می‌تواند با جذب برخی از مواد مغذی کلیدی که در سلامتی نقش اساسی دارند، تداخل ایجاد کند. مثل تداخل در جذب ویتامین‌های B، آهن، کلسیم و منیزیم. در حقیقت، مصرف کافئین همراه با غذا باعث کاهش جذب آهن هِم به میزان 50 درصد و کاهش جذب آهن غیر هِم به میزان بیش از 60 درصد می‌شود. بنابراین کافئین را همراه با غذا مصرف نکنید و در صورت لزوم و زیر نظر پزشک از مکمل ویتامین استفاده نمایید.

     

    اثر منفی بر سلامتی قلب

    متأسفانه هنوز علم به این قطعیت نرسیده است که بالاخره آیا کافئین برای قلب مضر است و یا مفید. در مجموع، مصرف روزانه 600 میلی‌گرم کافئین (تقریباً معادل 6 فنجان قهوه)، به نظر ایمن و بلامانع می‌رسد اما در مورد مصرف بیش از این مقدار باید با احتیاط برخورد کرد. اکثر افراد بیش از این میزان قهوه مصرف می‌کنند.

     

    گرچه افراد ورزشکار از نظر سلامتی قلبی در وضعیت بهتری نسبت به سایر افراد قرار دارند اما خطر افزایش حملات قلبی نیز در افرادی که تمرینات جدی و طولانی مدت انجام می‌دهند، مثل دوندگان ماراتن، وجود دارد و اگر فرد از مقادیر زیاد کافئین استفاده کند، این خطر افزایش بیشتری می‌یابد.

     

    اگر اهل مصرف کافئین هستید، در طول فعالیت ورزشی خود از دستگاه‌های منیتور ضربان قلب استفاده کنید تا اثر کافئین بر وضعیت قلبی شما مشخص شود. اگر مصرف کافئین شما بالاست، توصیه می‌شود که قبل یا در طول ورزش، مصرف را کم کنید.

     

    تداخل با داروها

    کافئین با بسیاری از داروها تداخل ایجاد می‌کند و از جذب آنها در بدن ممانعت می‌کند. به عنوان مثال، داروهای تیروئید اگر با کافئین مصرف شوند، کاهش جذبی معادل تقریباً 50 درصد دارند. برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای پوکی استخوان  نیز در اثر مصرف کافئین تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بنابراین باید با پزشک خود درباره احتمال تداخل کافئین و داروهای مصرفی خود مشورت نمایید.

     

    بسیاری از این عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توان یک میزان خاص را به عنوان مقدار کافئین مجاز مشخص کرد. اگر احساس می‌کنید که مصرف کافئین باعث بروز مشکلاتی در بدن یا ذهن شما شده است، میزان مصرف خود را کاهش بدهید و به اثر این کاهش بر بدن خود توجه کنید.

     

    برگرفته از:   blog.myfitnesspal.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.