• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • عواملی که منجر به بروز سندرم روده تحریک‌ پذیر می شوند

  • سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ بازدید 762 مدیریت
  • انقباض، درد شکمی، نفخ، یبوست و اسهال، برخی از علائم رایج ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر یا IBS هستند. متأسفانه هنوز علت اصلی بروز IBS مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که برخی عوامل با بروز آن در ارتباط باشند. این عوامل به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: عواملی که تحت کنترل ما نیستند و عواملی که ما قادر به کنترل آنها هستیم.

  •  

    عوامل غیر قابل کنترل که خطر ابتلا به IBS را افزایش می‌دهند

    گرچه کار زیادی در مواجه با این عوامل از دست شما برنمی‌آید اما لازم است که با آنها آشنا باشید.

     

    جنسیت شما

    زنان دو برابر مردان در معرض ابتلا به IBS قرار دارند. علت آن می‌تواند نوسانات هورمونی باشد. زنان حول و حوش قاعدگی و یا در طول دوران قاعدگی، بیشتر دچار علائم IBS می‌شوند.

     

    سابقه خانوادگی ابتلا به IBS

    اگر اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا باشند، احتمال اینکه شما نیز به آن مبتلا شوید، بیشتر است.

     

    سن شما

    افراد جوان و تا میانسال، بیش از سایرین، IBS را تجربه می‌کنند. در حقیقت، نیمی از کسانی که علائم IBS را بروز می‌دهند، زیر سن ۳۵ سال هستند. ۹۰ درصد افرادی که دچار علائم IBS می‌شوند، سنی کمتر از ۵۰ سال دارند.

     

    سوابق بیماری

    برخی متخصصین معتقدند که IBS ممکن است در اثر عفونت‌های باکتریایی لوله‌های گوارشی به وجود بیاید. از جمله سایر بیماری‌هایی که می‌توانند به بروز IBS منجر شوند، می‌توان به بیماری سلیاک (عدم تحمل گلوتن) و سندرم خستگی مزمن اشاره کرد.

     

    وضعیت سلامت روانی

    اختلالاتی مثل ترس، افسردگی و اضطراب با بروز IBS و مشکلات گوارشی در ارتباط هستند. در این صورت لازم است که با روانپزشک مشورت نمایید.

     

    درجه حساسیت شما

    برخی از افراد روده حساسی دارند. گرچه نمی‌توان درجه حساسیت روده را تغییر داده اما می‌توانید یاد بگیرید که چه عواملی باعث تحریک روده شما می‌شوند و سعی کنید که از این عوامل تا حد امکان دوری کنید.

     

    دستگاه ایمنی و عصبی بدن شما

    دستگاه ایمنی و عصبی به تنظیم عملکرد روده بزرگ و سرعت تخلیه مواد از آن کمک می‌کند. بنابراین اگر در این دستگاه‌های بدن مشکلی پیش بیاید، بر روی حرکات روده نیز تأثیر گذاشته و به اسهال یا یبوست منجر می‌شود.

     

    میزان سروتونین در بدن

    ۹۵ درصد از سروتونین بدن در لوله‌هی گوارشی قرار دارد. سروتونین نوعی ماده شیمیایی است که پیام‌های عصبی را در بدن انتقال می‌دهد. اگر تعادل مقدار سروتونین بدن بر هم بخورد، روده دچار مشکل شده و در نتیجه فرد دچار علائم IBS می‌شود.

     

    عوامل قابل کنترل که خطر ابتلا به IBS را افزایش می‌دهند

    این عوامل، شامل رفتارهای ما و سایر مواردی می‌شوند که ما می‌توانیم در آنها دخالت داشته و آنها را اصلاح کنیم تا خطر ابتلا به IBS را کاهش بدهیم.

     

    وزن شما

    تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که به اضافه‌زون یا چاقی دچار هستند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به مشکلات گوارشی قرار دارند. رژیم غذایی سالم و ورزش منظم به کاهش وزن و نیز کاهش علائم IBS کمک می‌کنند.

     

    رژیم غذایی شما

    برخی از غذاهای خاص در برخی از افراد باعث بروز علائم IBS می‌شوند. الکل، جو، کافئین، شکلات، قهوه، محصولات لبنی، نوشابه، چای و یا گندم می‌توانند از جمله این اقلام خوراکی باشند. برای اینکه پی به اینکه شما با کدام خوراکی مشکل دارید، باید دست به آزمایش بزنید. غذاها را به برنامه غذایی خود اضافه و یا از آن حذف نمایید و ببینید که چه اثری بر روی دستگاه گوارش شما می‌گذارند. هر خوراکی را به مدت یک هفته مورد آزمایش قرار بدهید. خوراکی‌های نفاخ نیز می‌توانند علائم IBS ایجاد کنند.

     

    عادات غذایی شما

    خوردن وعده‌های غذایی حجیم و پرس‌های غذایی بزرگ نیز یکی دیگر از عوامل است. سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر و در عوض، حجم وعده‌ها را کم کنید.

     

    داروهایی که مصرف می‌کنید

    برخی از داروها علائم IBS ایجاد می‌کنند. اگر فکر می‌کنند که مشکل از داروهای شما است لازم است که با پزشک خود مشورت نمایید تا در صورت امکان، داروهای جایگزین برای شما تجویز نماید که این اثر جانبی منفی را بر روی شما نگذارند.

     

    میزان استرس شما

    استرسی که کنترل نشده و به حالت مزمن دربیاید می‌تواند باعث انقباضات روده بزرگ و بروز علائم IBS شود. گرچه نمی‌توان استرس را به طور کامل تحت کنترل در آورد اما باید سعی کنید که آن را به حداقل برسانید. ورزش کنید، مدیتیشن انجام بدهید، یوگا کار کنید و یا از سایر روش‌های کاهش استرس استفاده نمایید.

     

    گرچه IBS مشکلات جسمی و روحی در فرد مبتلا ایجاد می‌کند اما خوشبختانه آسیب‌های ناشی از آن همیشگی نیستند و اگر زیر نظر پزشک باشید خواهید توانست با کمک تغییرات در روش زندگی و استفاده از دارو، این بیماری را تحت کنترل خود در بیاورید.

     

    برگرفته از:   www.sparkpeople.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.