• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • نکاتی که باید برای ترمیم بدن پس از ورزش، رعایت کنیم

  • شنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ بازدید 475 مدیریت
  • به درد و سفتی عضلانی که چند ساعت پس از ورزش شدید بروز می‌کند و ممکن است که دو تا سه روز هم به طول بیانجامد، اصطلاحاً DOMS گفته می‌شود. با وجود این درد که ممکن است که حرکات عادی روزمره را هم با مشکل مواجه کند، ادامه برنامه ورزشی به نظر مشکل می‌رسد. پس چگونه می‌توان با وجود کوفتگی عضلانی از وقفه در بین جلسات ورزشی جلوگیری کرد؟

  •  

    از فوم رول ورزشی استفاده کنید

    یکی از بهترین شیوه‌ها برای کاهش کوفتگی عضلانی پس از ورزش، ماساژ بدن با فوم‌رول ورزشی است. انجام حرکات کششی ایستا برای سرد کردن بدن پس از ورزش، مفید است اما مطالعات نشان می‌دهند که ماساژ با فوم‌رول، مؤثرترین راه برای کاهش کوفتگی عضلانی است.

     

    آبرسانی به بدن

    به جای استفاده از شیرکاکائو یا نوشیدنی‌های شیرین ورزشی، از آب ساده استفاده کنید. به بدن خود آب کافی برسانید. اگر هم می‌خواهید چیزی به آب اضافه کنید، می‌توانید به آن مکمل اسیدهای آمینه چند زنجیره را بیافزایید تا به بازسازی و ترمیم عضلانی کمک کنند.

     

    همچنین، می‌توانید آب نارگیل را با آب مخلوط کنید تا الکترولیت‌های از دست رفته در حین ورزش را تأمین نماید. و یا اینکه 2 گرم ریشه زنجبیل به آب اضافه کنید تا به پیشرفت کوفتگی عضلانی را کاهش بدهد (جویدن زنجبیل نیز به حل این مشکل، کمک می‌کند).

     

    از داروهای مسکن‌ استفاده نکنید

    اگر در حین ورزش، عضلات را تحت فشار بیش از حد طبیعی قرار نداده باشید یا مثلاً قوزک پای خود را پیچ نداده باشید، جای نگرانی از بابت کمی درد بعد از ورزش، نداشته باشید زیرا در واقع علامت خوبی است.

     

    ورزش باعث می‌شود که عضلات به شکل میکروسکوپی، دچار پارگی‌های ریزی شوند و ترمیم این پارگی‌های کوچک، به بدن کمک می‌کند تا عضلات قوی‌تری بسازد. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، ممکن است که درد را کاهش بدهند اما فرایند ترمیم را تا حدودی محدود می‌کنند. لذا از مصرف آنها تا جایی که می‌توانید پرهیز کنید، مگر اینکه درد شدید باشد.

     

    پیروی از رژیم غذایی متعادل

    گرچه پروتئین در ورزش از اهمیت زیادی برخوردار است اما در واقع باید توجه ما به هر سه گروه اصلی غذایی، یعنی پروتئین، چربی و کربوهیدرات، معطوف باشد زیرا هر سه، نقش ضروری در ترمیم عضلات ایفا می‌کنند. پس رژیم غذایی ما باید متنوع و شامل همه گروه‌های غذایی باشد و هیچ‌یک نباید از برنامه غذایی حذف شوند. وجود این سه گروه غذایی، نه تنها برای ترمیم عضلات بلکه برای سلامت عمومی بدن لازم است.

     

    مثلاً، اسیدهای چرب امگا 3، چربی‌های سالمی که در گردو، آووکادو و ماهی سالمون وجود دارند، کوفتگی عضلانی پس از ورزش را کاهش می‌دهند. یک رژیم غذایی سالم و تمیز، یکی از قدرتمندترین راهکارها برای کاهش التهاب در بدن است.

     

    هر بار بر روی یک گروه از عضلات کار کنید

    ورزش مانند معمار و ترمیم عضلات مانند بنا می‌مانند. توصیه می‌شود که یک برنامه ورزشی تهیه کنید که هر روز را به گروهی از عضلات اختصاص بدهد و روز بعد بر روی یک گروه دیگر از عضلات کار کنید. به عنوان مثال:

     

    شنبه: کار بر روی عضلات سینه، چهارسر ران، سه‌سر بازو و شانه‌ها (عضلات هل دادنی)

    یکشنبه: کار بر روی عضلات کمر، دو سر بازو و پشت ران (عضلات به طرف خود کشیدنی)

    دوشنبه: انجام ورزش هوازی سبک یا روز استراحت

    سه‌شنبه: کار بر روی عضلات هل دادنی

    چهارشنبه: کار بر روی عضلات کشیدنی

    پنجشنبه / جمعه: انجام ورزش هوازی سبک در یک روز و استراحت در روز دیگر

     

    با پیروی از چنین برنامه‌ای، هر گروه از عضلات، قبل از اینکه دوباره به کار گرفته شوند، یک فرصت 2 روزه برای ترمیم پیدا می‌کنند. به این ترتیب، می‌توانید، 5 روز از هفته به ورزش بپردازید و عضلات خود را بدون اینکه در تمرین آنها زیاده‌روی کرده باشید، به کار بگیرید و ترمیم عضلانی را هم تسریع کنید.

     

    خواب را دست کم نگیرید

    عادات خواب شما می‌توانند تمام جنبه‌های سلامتی شما را تحت تأثیر قرار بدهند و ترمیم عضلانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اولویت دادن به خواب، بسیار مهم است.

     

    در مواقعی هم که ورزش نمی‌کنید، بی‌تحرک نباشید

    حتی اگر پس از ورزش، وسوسه می‌شوید که بر روی کاناپه ولو شوید، سعی کنید که از چنین کاری پرهیز کرده و همچنان به شکل‌های مختلف، همچنان فعال باشید. کافیست که در اطراف منزل یا محل کار قدم بزنید و اجازه بدهید که خون به سمت عضلات شما جریان پیدا کند تا ترمیم عضلانی هم تسریع شود.

     

    برگرفته از:   www.prevention.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.