• امروز :
  • بلاگ
  • وقتی رژیم روزه‌داری می‌گیریم، چه اتفاقاتی در بدن ما می‌افتد؟

  • دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۸ بازدید 179 مدیریت
  • روزه‌داری متناوب، نوعی رژیم کاهش وزن است که این روزها بسیار بر سر زبان‌ها افتاده و محبوبیت پیدا کرده است. به نظر می‌رسد که محدود کردن انرژی دریافتی روزانه به عملکرد بهتر مغز، سلامتی دستگاه گوارش و حفظ انرژی و متابولیسم در حد متعادل، کمک می‌کند. اما چقدر از اثرات روزه‌داری متناوب بر روی بدن مطلع هستید؟

  • روزه‌داری باعث می‌شود که بدن به جای اینکه مواد مغذی رو که در شرایط عادی صرف رشد و تولید می‌کرد، برای ترمیم و به قول معروف، برای زنده ماندن خود صرف نماید. به عبارتی، رژیم روزه‌داری متناوب هم به کاهش وزن می‌انجامد و هم کل دستگاه بدن رو نوسازی می‌کند. بیایید با هم نگاهی به اتفاقاتی که در طول روزه‌داری متناوب در بدن می‌افتند، بیندازیم.

     

    وزن شما

    روزه‌داری به کاهش وزن و کاهش چربی بدن منجر می‌شود. البته تحقییقات نشان می‌دهند که کسانی که روزه متناوب می‌گیرند، همان مقدار وزن کم می‌کنند که کسانی که از سایر روش‌های کاهش وزن کمک می‌گیرند، وزن کم می‌نمایند. پس از این لحاظ تفاوتی بین رژیم روزه‌داری متناوب و سایر رژیم‌های کاهش وزن وجود ندارد.

    اما رژیم روزه‌داری متناوب دارای  یک حسن دیگر هم هست و آن اینکه احتمال بروز مشکلاتی نظیر کبد چرب و افزایش انسولین خون در موش‌های آزمایشگاهی که از این رژیم استفاده می‌کنند، نسبت به موش‌هایی که از رژیم معمولی استفاده می‌کنند، کمتر است.

     

    اشتهای شما

    شاید برای‌تان عجیب باشد اما روزه‌داری متناوب باعث کاهش ترشح هورمون گرسنگی می‌شود. البته یک مشکل هم در این بین وجود دارد و آن اینکه اگر این رژیم رو ترک کنید و مرتب بین این رژیم و غذا خوردن عادی در رفت و آمد باشید، این احتمال وجود دارد که به پرخوری دچار شوید. علت این است که بدن ما طوری طراحی شده است که مانع از قحطی‌زدگی و گرسنگی ما شود. در نتیجه انتقال‌دهنده‌های عصبی و هورمون‌های اشتها بعد از مدتی گرسنگی طولانی، ما رو به پرخوری می‌کشانند.

     

    مغز شما

    جالب است که بدانید برخی از افراد با استفاده از رژیم روزه‌داری متناوب، احساس هوشیاری بیشتر و تمرکز حواس بهتر می‌کنند. شاید علت این باشد که وقتی بدن ما به جای گلوکز به عنوان سوخت از کتون‌بادی‌ها استفاده می‌کند، بدن برای اینکه بتواند برای خود غذا تهیه کند، به طور طبیعی، هوشیاری بیشتری پیدا می‌کند. البته این موضوع به گذشته‌های دور است که بشر مجبور به شکار برای تأمین غذای مورد نیاز خود بود و امروزه نیز واکنش بدن به ایجاد کتون‌بادی ناشی از روزه گرفتن،‌ مانند گذشتگان ما است.

     

    دستگاه گوارش شما

    آزمایش بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب به بهبود تعادل باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. هر قدر که باکتری‌های مفید روده تعادل بهتری داشته باشند، دستگاه ایمنی بدن نیز قوی‌تر است. البته باید آزمایشات بیشتری در این زمینه بر روی نمونه‌های انسانی انجام شود.

     

    حساسیت به انسولین در بدن شما

    در افراد سالم، خوردن غذا باعث تحریک ترشح انسولین در بدن می‌شود تا قند خون را ثابت نگه دارد. وقتی که وارد حالت روزه‌داری می‌شویم، انسولین بدن پایین می‌آید. در نتیجه حساسیت به انسولین در بدن بیشتر شده و از ما در برابر ابتلا به دیابت محافظت می‌کند.

    کاهش انرژی دریافتی روزانه باعث کاهش قند خون نیز شده و چربی خون و فشار خون رو نیز اصلاح می‌کند. البته نتایج حاصل از تحقیقات بر روی نمونه‌های انسانی،‌ حاکی از نتایج متناقض در این زمینه هم بوده‌اند. بنابراین باید تحقیقات بیشتری در این مورد صورت بگیرد.

     

    پس آیا رژیم روزه‌داری متناوب بگیریم یا نگیریم؟

    هیچ راهکاری لزوماً برای همه افراد یکسان عمل نمی‌کند. روزه‌داری متناوب ممکن است برای برخی از افراد غیرقابل تداوم باشد و یا لذتبخش نباشد. همچنین اگر مدت طولانی از این رژیم پیروی کنید ممکن است که به اختلالات غذایی دچار شوید. بنابراین اگر سابقه اختلالات غذایی دارید بهتر است که از این رژیم استفاده نکنید.

    زنان باردار یا شیرده نیز نباید رژیم روزه‌داری متناوب بگیرند. همچنین افراد مبتلا به دیابت نیز از این رژیم خودداری کنند زیرا باعث نوسانات شدید قند خون آنها می‌شود.

    در پایان، اگر رژیم روزه‌داری متناوب می‌گیرید که وزن کم کنید، به خاطر داشته باشید که محدودیت شدید غذایی، برعکس عمل می‌کند و با قطع رژیم، وزن شما برخواهد گشت و بلکه هم بیشتر از قبل خواهد شد. برنامه زمانی غذا خوردن خود رو با ساعت زیستی بدن خود تنظیم نمایید. یعنی در طول روز غذا خورده و از ساعت6 یا 8 شب به بعد از خوردن غذا پرهیز کنید تا زمان  خوردن صبحانه در ساعت 6 یا 8 روز بعد. به همین سادگی!

    برگرفته از:   www.livestrong.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



چند نکته برای کاهش وزن موفقیت‌آمیز
بلاگ
پنج شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۹

از نظر بیولوژیکی، کاهش وزن کار آسانی نیست و موانع بر سر راه کاهش وزن، [...]

چرا خیلی زود از پیاده‌روی خسته می‌شوم؟
بلاگ
چهارشنبه، ۰۲ مهر ۱۳۹۹

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای ایجاد عادت ورزش و تقویت سلامتی عمومی بدن، [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.