• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • چرا نمی‌توانم حرکت اسکوآت را انجام بدهم؟

  • یکشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۸ بازدید 1899 مدیریت
  • اسکوآت یکی از مفیدترین و مؤثرترین حرکات ورزشی است که هم به تقویت عضلات پایین‌تنه کمک می‌کند و هم خطر آسیب‌های ورزشی را کمتر می‌نماید. با بالا رفتن سن و نیز زندگی کم‌تحرک این روزها، انجام این حرکت برای ما مشکل‌تر می‌شود. عضلات ما در صورتی که تحرک بدنی نداشته باشیم،‌ به مرور زمان ضعیف شده و تعادل خود را از دست می‌دهند. البته همچنان امیدی به بهبود وضعیت عضلات هست.

  •  

    نمی‌توانم به حالت نیمه‌نشسته قرار بگیرم

    برای انجام یک اسکوآت بی‌نقص باید بتوانید تا جایی که برای‌تان مقدور است در حالت نشسته، پایین بروید تا جایی که ران‌ها کاملاً به موازات زمین قرار بگیرند. اگر نمی‌توانید تا این حد پایین بیایید احتمالاً به علت عدم انعطاف بدنی و حرکتی در کپل‌های شماست. یکی از رایج‌ترین دلایل عدم انعطاف کپل، نشستن طولانی‌مدت است که باعث تغییر شکل طبیعی کپل می‌شود. در نتیجه، عضلات این قسمت سفت و کوتاه شده و در هنگام انجام حرکات ورزشی مثل اسکوآت دچار درد شده و انجام حرکت را برای شما محدود می‌کند.

     

    برای رفع این مشکل باید حرکات کششی مخصوص کپل انجام بدهید. بدین منظور این حرکات کششی را انجام بدهید:

     

    کشش زانو به سمت سینه

    1 -  به پشت دراز کشیده و پای راست را روی ران چپ بیاندازید و زانوی چپ را خم کنید.

     

    2 -  دست را پشت زانوی پای چپ قرار داده و زانو را به سمت سینه خود بکشید.

     

    3 -  به مدت 30 تا 60 ثانیه زانو را در نزدیکی سینه نگه دارید.

     

    4 -  این حرکت را برای پای دیگر نیز تکرار کنید.

     

    کشش جانبی

    1 -  به پهلوی راست دراز کشیده و زانوها را در جلوی بدن خود قرار بدهید و آنها را با زاویه 90 درجه خم کنید.

     

    2 -  با دست چپ، پاشنه پای چپ را به سمت عضلات سمت چپ باسن بکشید.

     

    3 -  در همین حین، عضلات باسن را هم منقبض کنید تا عضلات ران کشش را حس کنند.

     

    4 -  به مدت 30 تا 60 ثانیه در این حالت باقی مانده و سپس حرکت را برای سمت دیگر بدن نیز تکرار کنید.

     

    زانوی من درحین انجام اسکوآت درد می‌کند

    زانو درد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما رایج‌ترین آن،‌ عدم تعادل عضلانی است. اگر زانوی شما در حین اسکوآت به داخل متمایل می‌شود می‌تواند حاکی از شیوه زندگی بی‌تحرک شما باشد. در این صورت عضلات خارجی ران، ضعیف‌تر از عضلات داخلی ران‌ها هستند و زانو را به داخل هول می‌دهند. این امر باعث می‌شود که نتوانید اسکوآت را به درستی انجام بدهید و فشار به زانوهای شما وارد شده و منجر به درد در این ناحیه شود.

     

    بنابراین باید عضلات باسن و عضلات خارجی ران را تقویت کنید تا این مشکل برطرف شود. قوی بودن عضلات به ثبات کل بدن و حفاظت از زانوها کمک می‌کند. پس ورزش‌هایی مثل حرکت Banded Clamshell را انجام بدهید تا عضلات این بخش‌ها تقویت شوند. برای انجام Banded Clamshell:

     

    1 -  یک باند کشی بدنسازی را دور زانوهای خود قرار بدهید. به پهلو دراز کشیده و زانوها را با زاویه 45 درجه خم کنید.

     

    2 -  پاها را در کنار یکدیگر نگه داشته و زانوی پایی که در بالا قرار دارد را تا جایی که می‌توانید بلند کنید. دقت کنید که پایی که روی زمین قرار دارد نباید از زمین جدا شود.

     

    3 -  مکث کرده و عضلات باسن را منقبض کنید. سپس زانویی که در بالا قرار دارد را به آهستگی پایین بیاورید.

     

    4 -  وقتی این حرکت را چندین بار برای این سمت بدن انجام داده و در این سمت احساس خستگی کردید،‌ حرکت را برای سمت دیگر بدن نیز تکرار کنید.

     

    شما می‌توانید حرکت اسکوآت را برای خود سبک‌‌تر و راحت‌تر کنید تا دچار درد زانو نشوید. بدین منظور می‌توانید از یک صندلی به عنوان کمک استفاده کنید. یعنی تا جایی پایین بروید که باسن شما کمی با صندلی تماس پیدا کند و بعد با فشار دست‌ها بر روی صندلی،‌ بدن خود را بالا بکشید. همچنین می‌توانید با تکیه دادن کمر خود به دیوار، حرکت اسکوآت را انجام بدهید.

     

    اما همیشه به علائم و پیام‌هایی که بدن شما برای شما می‌فرستد،‌ توجه کنید. اگر احساس درد می‌کنید،‌ به خودتان فشار نیاورید و بر انجام حرکت، اصرار نداشته باشید. تا جایی پایین بروید که احساس ناراحتی نداشته باشید. تا زمانی که عضلات پاها و هسته بدن درگیر فعالیت هستند، بدن شما هم از فواید اسکوآت بهرمند می‌شود و نیازی به فشار بیش از حد  نیست.

     

    در حین انجام اسکوآت، تعادل بدن خود را از دست می‌دهم

    در صورت بروز چنین مشکلی باید سرعت انجام حرکت را کاهش داده و بر روی درست انجام دادن حرکت تمرکز کنید. فراموش نکنید که شکل صحیح انجام حرکت، همیشه از سرعت انجام آن، مهمتر است. اولین اشتباه ورزشی اکثر افراد این است که وقت کافی برای اینکه حرکات را به درستی انجام بدهند،‌ نمی‌گذارند.

     

    قبل از شروع، دقت کنید که پاها به اندازه عرض شانه‌ها از هم باز باشند و یا کمی بازتر. نوک انگشتان پا و زانو به سمت روبرو باشند. این شکل ایستادن،‌ کلید حفظ تعادل و ثبات در حین انجام حرکت اسکوآت است. سپس زانوها را خم کنید. وزن بدن را روی پاشنه پاها نگه دارید نه بر روی نوک انگشتان پا. این به شما کمک می‌کند که محکم بر روی زمین قرار گرفته و ثبات شما در تمام مدت انجام حرکت،‌ حفظ شود. اگر به ابزار TRX دسترسی دارید می‌توانید از آن برای نگه داشتن خود در حین انجام اسکوآت کمک بگیرید.

     

    به طور کلی اگر شکل صحیح حرکت را رعایت نکنید، بدن شما از حالت تعادل خارج می‌شود. اجازه ندهید که بدن‌تان به سمت جلو تکیه بدهد. سینه را بالا و شانه‌ها را عقب و پایین نگه دارید و ستون فقرات شما باید صاف باشد. باز هم تکرار می‌کنیم که برای افراد مبتدی یا کسانی که در انجام اسکوآت مشکل دارند، اسکوآت با تکیه بر دیوار، روش کمکی مناسبی است تا به بالا نگه داشتن بالاتنه شما در طول انجام حرکت،‌ کمک کند.

     

    برگرفته از:   www.livestrong.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.