• امروز :
  • بلاگ
  • چرا گاهی سالم غذا خوردن به مشکلات گوارشی منجر می‌شود؟!

  • سه شنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ بازدید 111 مدیریت
  • همه ما از رژیم غذایی سالم انتظار این را داریم که سالم مانده و دچار مشکلات بالینی نشویم. اما گاهی با وجود رعایت تمام قواعد یک رژیم غذایی سالم، نفخ، اسهال یا حتی حالت تهوع به سراغ ما می‌آید. علت این است که برخی از افراد با مقوله‌ای به نام "فاز انتقالی" آشنایی کافی ندارند. دستگاه گوارش انسان باید خود را با غذاهایی که می‌خورد، تطبیق دهد.

  •  

    وقتی که افراد شروع به خوردن غذای سالم می‌کنند، سبزیجات بیشتری را وارد برنامه غذایی خود کرده و غلات کامل را جایگزین غلات تصفیه‌شده می‌کنند. همین امر می‌تواند منجر به بروز علائمی مثل نفخ، احساس سنگینی و حتی در مواردی، حالت تهوع شود.

     

    خوشبختانه این یک اثر گذرا و موقتی است و لازم نیست که رژیم سالم خود را ترک کنید. اما باید بتوانید با راحتی بیشتری از این فاز انتقالی عبور کنید. در اینجا به عوامل احتمالی بروز مشکلات گوارشی در اثر خوردن غذاهای سالم و نحوه برطرف کردن این مشکلات می‌پردازیم.

     

    حساسیت غذایی و آلرژی

    اگر تا به حال تجربه آلرژی به غذا، عدم تحمل یا حساسیت غذایی نداشته‌اید، ممکن است که فکر کنید شما به عنوان یک فرد بزرگسال با شروع رژیم سالم، این مشکل گریبانگیر شما نخواهد شد. اما تقریباً نیمی از حساسیت‌های غذایی خود را از بعد از 18 سالگی نشان می‌دهند.

     

    مخصوصاً اگر به سراغ خوردن غذاهایی بروید که برای شما تازگی دارند، این احتمال وجود دارد که نسبت به آنها حساسیت و واکنش نشان بدهید. حساسیت غذایی که جدی باشد می‌تواند حتی زندگی را نیز به خطر بیندازد. اما اگر خفیف باشد، منجر به ناراحتی معده می‌شود زیرا آن غذای خاص می‌تواند در بدن التهاب ایجاد کند.

     

    گرچه شایع‌ترین آلرژی غذایی، صدف است اما آلرژی به مغزها نیز در طول دهه‌های گذشته به شدت رو به افزایش است. حتی اگر مغزها را به شکل خام مصرف نکنید، ممکن است از آنها به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم، مثل آرد بادام استفاده کنید و یا آنها را به صورت شیر بادام و ... بنوشید.

     

    بهترین راهکار این است که هر بار یک غذای جدید را وارد برنامه کنید و فرصت بدهید تا ببینید که آیا بدن شما قادر به تحمل آن است یا خیر. مثلاً به جای اینکه انواع مغزها را به یکباره در همه وعده‌های غذایی خود بگنجانید، سعی کنید که فقط یک نوع مغز را به مدت چند روز امتحان کنید تا واکنش بدن خود را ببینید. سپس، چند روز بعد، یک گزینه دیگر را بررسی کنید.

     

    مصرف فیبر زیاد

    اگر از همه غلات به شکل کامل استفاده کنید، یعنی پاستای کامل و تهیه شده از عدس یا نخود، نان سبوس‌دار و امثال اینها و مقدار زیادی سبزیجات و میوه را نیز وارد برنامه خود کنید، طبیعتاً مقدار مصرف فیبر شما بسیار افزایش پیدا می‌کند. این موضوع به خودی خود بسیار خوب و مفید است. فیبر فواید بسیار دارد، از به تعویق انداختن گرسنگی گرفته تا بهبود حساسیت به انسولین و کمک به تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی. همچنین به هضم بهتر غذا نیز کمک می‌کند و شکم را به کار می‌اندازد.

     

    اما اگر افزودن آن به برنامه غذایی به تدریج انجام نشده و مقدار زیادی فیبر را به یکباره وارد برنامه خود کنید، و اگر در عین حال مصرف مایعات و آبرسانی به بدن را نیز افزایش ندهید، این میزان فیبر در طول دستگاه گوارش حرککت نکرده و و شما را دچار حالت تهوع و یبوست می‌کند. پس هم باید فیبر را به صورت تدریجی به رژیم غذایی خود اضافه کنید و هم مصرف مایعات را افزایش بدهید.

     

    عدم مصرف فیبر کافی

    آن روی دیگر سکه، عدم مصرف فیبرکافی است. وقتی که به جای میوه و سبزیجات از آب آنها به عنوان سمزدا یا هر عنوان دیگر استفاده می‌کنیم، خود را از فیبر موجود در آنها محروم کرده‌ایم گرچه آب میوه‌ها و سبزیجات همچنان حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند اما فاقد فیبر می‌باشند. عدم دریافت فیبر کافی هم منجر به یبوست می‌شود.

     

    کلام آخر

    غذاهای سالم را به تدریج وارد برنامه غذایی خود کنید. به جای نوشیدن آنها به شکل آبمیوه و آب سبزیجات، آنها را به صورت کامل یعنی میوه و سبزی کامل مصرف کنید. در طی چند هفته بدن شما خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهد و عوارض جانبی برطرف خواهند شد.

     

    برگرفته از:    blog.myfitnesspal.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



چند نکته برای کاهش وزن موفقیت‌آمیز
بلاگ
پنج شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۹

از نظر بیولوژیکی، کاهش وزن کار آسانی نیست و موانع بر سر راه کاهش وزن، [...]

چرا خیلی زود از پیاده‌روی خسته می‌شوم؟
بلاگ
چهارشنبه، ۰۲ مهر ۱۳۹۹

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای ایجاد عادت ورزش و تقویت سلامتی عمومی بدن، [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.