• امروز :
  • بلاگ
  • چند حرکت شنا برویم تا به هدف ورزشی خود برسیم

  • چهارشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ بازدید 294 مدیریت
  • شاید فکر کنید که هر قدر که تعداد شنای بیشتری بروید، حتماً بهتر و مفیدتر است. اما باید بدانید که لزوماً چنین نیست. یکی از مزایای ورزش شنا روی زمین (شنای سوئدی) این است که نیاز به وسیله ورزشی خاص یا مکان ورزشی خاصی ندارد. با این وجود، اثر بسیار زیادی بر تناسب اندام داشته و عضلات سینه، شانه‌ها و شکم رو هدف قرار می‌دهد. به عبارتی،‌ شنا رفتن مانند یک پکیج کامل ورزشی است.

  • اما باید بداید که شنا رفتن به آن سادگی که به نظر می‌رسد، نیست. بسیاری از افراد، این حرکت رو اشتباه انجام می‌دهند و انتظار دارند که نتیجه هم بگیرند. در حالی که کلید رسیدن به تناسب اندام از طریق ورزش شنا این است که در درجه اول،‌ حرکت رو به درستی انجام بدهید.

    برای انجام صحیح حرکت شنا باید کمر رو صاف به صورت حرکت پلانک نگه دارید و در مدتی که بدن خود رو به زمین نزدیک می‌کنید هم باید کمرتان صاف باقی بماند. اگر 20 مرتبه شنا بروید اما کمر‌تان خمیده و شانه‌ها قوسی شده باشند، در واقع دارید به ضرر خودتان ورزش می‌کنید و به نتیجه دلخواه هم نمی‌رسید. انجام نادرست حرکت شنا خطر آسیب ورزشی رو بیشتر کرده و زمانی که به ورزش اختصاص می‌دهید رو هدر می‌دهد.

    ابتدا با 10 مرتبه شنا رفتن شروع کنید. البته بستگی به خود شما هم دارد. افراد مبتدی بهتر است که از 10 حرکت شروع کنند. برخی افراد مبتدی انجام حرکت رو از  روی زانو قرار گرفتن شروع می‌کنند تا انجام حرکت آسان‌تر شود. اما بهتر است که این کار رو نکنید زیرا احتمال اینکه این کار باعث بشود که کل حرکت رو اشتباه انجام بدهید،‌ زیاد است. همچنین با این کار، هسته بدن شما آنطور که باید درگیر فعالیت نشده و فشار به شانه‌ها و کمر شما افزایش پیدا می‌کند.

    به جای شنا رفتن بر روی زانو، شنا در جهت پایین انجام بدهید. یعنی پاها رو روی زمین بگذارید اما دست‌ها رو در سطحی بالاتر از سطح زمین، مثل روی صندلی، بگذارید. تعداد ست‌های مناسب برای افراد مبتدی، 3 تا 5 ست است. حرکت رو به آرامی انجام بدهید تا بتوانید بر روی درستی انجام آن تمرکز کنید. طبیعتاً در روز بعد احساس کوفتگی عضلانی، به خصوص در عضلات بازو، خواهید داشت.

    وقتی که انجام 10 شنا برای شما آسان شد، در مرحله بعد، 6 شنا انجام بدهید اما شیب سطحی که دست خود رو روی آن گذاشته‌اید رو کمتر کنید یعنی مثلاً به جای گذاشتن دست‌ها روی صندلی، دست‌ها رو بر روی پله بگذارید. تعداد ست‌ها نیز از 3 ست شروع شود.

    بالاخره زمانی می‌رسد که شما می‌توانید دست‌ها رو روی زمین بگذارید. حتی اگر در این حالت نتوانید از عهده انجام 5 شنا بربیایید اما باز هم نسبت به سابق که هنوز شنا رفتن رو شروع نکرده بودید، قوی‌تر هستید.

    یک نکته مهم اینکه گرچه شنا رفتن باعث تقویت عضلات بدن می‌شود اما این حرکت به تنهایی نمی‌تواند باعث تناسب اندام در کسانی که اضافه‌وزن دارد، شود. اگر هدف شما کاهش وزن و داشتن  اندامی خوش‌تراش است باید رژیم غذایی خود رو نیز اصلاح کنید. یعنی باید رژیم و ورزش رو توأم با هم در نظر بگیرید و با در نظر گرفتن این دو، به مرور از تناسب اندام خود شگفت‌زده خواهید شد.

    برگرفته از: www.thehealthy.com

    گردآورنده: شهرزاد رضاصادقی





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



چند نکته برای کاهش وزن موفقیت‌آمیز
بلاگ
پنج شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۹

از نظر بیولوژیکی، کاهش وزن کار آسانی نیست و موانع بر سر راه کاهش وزن، [...]

چرا خیلی زود از پیاده‌روی خسته می‌شوم؟
بلاگ
چهارشنبه، ۰۲ مهر ۱۳۹۹

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای ایجاد عادت ورزش و تقویت سلامتی عمومی بدن، [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.