• امروز :
  • سلامتی
  • کاهش دریافت سدیم باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود

  • شنبه، ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ بازدید 10 مدیریت
  • همانطور که می‌دانیم زیاده‌روی در مصرف سدیم با عوارضی مثل بالا رفتن فشار خون، سردرد و بیماری قلبی در ارتباط است. ما باید مصرف سدیم را به روزانه کمتر از 2300 میلی‌گرم، محدود کنیم (چیزی در حدود یک قاشق چایخوری). اثر افراد بزرگسالو به خصوص افراد بالای 50 سال، بهتر است که محدودیت را از این هم بیشتر کرده و به روزانه 1500 میلی‌گرم سدیم برسانند، به ویژه اگر مشکل پرفشاری خون، دیابت یا بیماری مزمن کلیوی نیز داشته باشند.

  •  

    ورزشکاران می‌توانند کمی از این مقادیر فراتر رفته و سدیم بیشتری مصرف کنند زیرا در اثر تعریق، مقادیری از سدیم بدن خود را از دست می‌دهند. اما متأسفانه اکثر افراد به این محدودیت‌های حیاتی بی‌اعتنا بوده و مصرف آنها بسیار بیشتر از مقادیر توصیه‌شده است.

     

    این روزها که بحث تقویت دستگاه ایمنی بیش از هر زمان دیگر به دلیل شیوع بیماری کووید 19، داغ شده است، شاید بد نباشد که بدانید، زیاده‌روی در مصرف سدیم (روزانه بیش از 2300 میلی‌گرم)، بر روی دستگاه ایمنی بدن، اثرات منفی می‌گذارد.

     

    نمک باعث افزایش گلوکو کورتیکوئیدها (استروئیدهای طبیعی در بدن) شده و این افزایش نیز به نوبه خود باعث سرکوب دستگاه ایمنی بدن می‌شود. افزایش دریافت نمک، باعث بالا رفتن میزان التهاب در بدن شده و عملکرد سلول‌های ایمنی را مختل می‌کند. همچنین بر روی تعادل باکتری‌های روده نیز اثر منفی دارد. این اتفاق می‌تواند به بروز بیماری‌های مزمن خود ایمنی منجر شود.

     

    حتی اگر زیاده‌روی در مصرف نمک، کوتاه‌مدت باشد، باز هم منجر به تغییرات مضر در دستگاه ایمنی بدن می‌شود، مخصوصاً اگر فرد واجد سایر عوامل خطر مثل پرفشاری خون نیز باشد.

     

    چگونه مصرف سدیم را کاهش بدهیم؟

    بدین منظور باید مصرف غذاهای فراوری‌شده مثل نان سفید و سوسیس و کالباس و امثال اینها را کم کنید. همچنین باید برچسب غذایی خوراکی‌ها را بخوانید تا از مقدار سدیم موجود در آنها مطلع شوید. انواع سس‌ها، مثل کچاپ، سس خردل، سس سویا، همگی سرشار از سدیم هستند. این نوع خوراکی‌ها را از غذای خود حذف کنید. به جای آنها از سبزیجات معطر، سیر، فلفل، لیمو و سایر ادویه‌جات برای طعم دادن به غذاها استفاده کنید.

     

    برای داشتن یک دستگاه ایمنی قوی، مصرف سدیم را کاهش بدهید، غذاهای طبیعی بخورید، به طور منظم ورزش کنید و خواب باکیفیت و کافی داشته باشید.

     

    برگرفته از:   blog.myfitnesspal.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



هدف گذاری صحیح وزنی
سلامتی
پنج شنبه، ۰۸ خرداد ۱۳۹۹

اگر احساس می‌کنید که علیرغم وفادار ماندن به رژیم کاهش وزن و ورزش، وزن [...]

4 اشتباه رایج در انجام ورزش لانج
سلامتی
چهارشنبه، ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

ورزش لانج، یک ورزش فوق‌العاده برای تقویت عضلات پایین‌تنه است و تمرکز آ [...]

رژیم غذایی امتیازی یعنی چی؟
بلاگ
پنج شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.