• امروز :
  • بلاگ
  • یوگا و مدیتیشن می‌توانند ژن‌های شما را تغییر بدهند

  • چهارشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۸ بازدید 192 مدیریت
  • مطالعات جدید نشان می‌دهند که یوگا و مدیتیشن نه تنها باعث می‌شوند که احساس بهتری داشته باشید بلکه تغییرات ناشی از استرس رو که منجر به ضعف سلامتی و افسردگی می‌شوند، برعکس می‌کنند.

  • این تحقیقات بر روی مدیتیشن، یوگا، تمرینات تنفسی، کی‌گانگ و تای‌چی انجام شده‌اند و حاکی از آن هستند که این تمرینات، راه‌های ژنتیکی که منجر به التهاب در بدن می‌شوند رو سرکوب و خنثی می‌کنند.

    التهاب اگر موقتی باشد، سیستم ایمنی رو تقویت می‌کند و از ما در برابر عفونت و جراحت، محافظت می‌نماید اما در جامعه امروز که استرس سهم زیادی از زندگی رو به خودش اختصاص داده است، باعث می‌شود که عکس‌العمل بدن به آن، به صورت دائمی تبدیل شده و سلامت جسم و ذهن رو به خطر بیاندازد. کسانی که به طور منظم به تمریناتی مثل یوگا می‌پردازند، کمتر دچار التهاب شده و پروتئین التهابی کمتری در بدن‌شان تولید می‌شود.

    هم محیط زندگی و هم نحوه زندگی و عادات ما، بر روی روشن و خاموش شدن ژن‌های ما تأثیر می‌گذارند و در نتیجه بر روی خطر بروز انواع بیماری‌ها، طول عمر مؤثر بوده و حتی به نسل‌هایی که از خود باقی می‌گذاریم، نیز منتقل می‌شوند.

    به عنوان مثال، اتفاقات پراسترس در زندگی، زنجیره‌ای از عکس‌العمل‌ها رو در بدن ما فعال می‌کنند که یک نمونه از آنها فعالیت ژن‌های سازنده پروتئین‌هایی است که در بدن التهاب به وجود می‌آورند. تمرینات جسمی ـ ذهنی، DNA ما رو دستخوش تغییرات مثبت می‌کنند. پس گرچه ژن‌ها به ما به ارث رسیده‌اند اما فعالیت‌های جسمی – ذهنی، حتی وراثت ما رو هم تحت کنترل خودشان در می‌آورند.

    پس با انجام منظم و روزانه فعالیت‌های مفید و سالم برای بدن و ایجاد عادات سالم در خود، الگوی ژن‌های خود رو بهبود ببخشید. حتی 15 دقیقه انجام تمریات ذهنی – جسمی هم بسیار مفید بوده و اثرات مثبت خود رو بر روی ژن‌ها برجای می‌گذارد.

    برگرفته از: www.health.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



چند نکته برای کاهش وزن موفقیت‌آمیز
بلاگ
پنج شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۹

از نظر بیولوژیکی، کاهش وزن کار آسانی نیست و موانع بر سر راه کاهش وزن، [...]

چرا خیلی زود از پیاده‌روی خسته می‌شوم؟
بلاگ
چهارشنبه، ۰۲ مهر ۱۳۹۹

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای ایجاد عادت ورزش و تقویت سلامتی عمومی بدن، [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.