• امروز :
  • سلامتی
  • 10 خوراکی تابستانی که به کاهش وزن کمک می‌کنند

  • دوشنبه، ۰۲ تیر ۱۳۹۹ بازدید 12 مدیریت
  • تابستان فصلی است که خیلی‌ها در آن بیش از پیش به تناسب اندام و کاهش وزن فکر می‌کنند. از آنجایی که غذا خوردن یکی از لذت‌های زندگی است، چرا از این لذت برای کاهش وزن خود بهره‌برداری نکنیم؟ در اینجا خوراکی‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که خوردن آنها در حد معقول، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و در ضمن برای سلامتی نیز بسیار مفیدند.

  •  

    انواع توت

    بلوبری، تمشک، شاه توت یا توت‌فرنگی میوه‌های تابستانی هستند که انواع مواد مغذی مفید را در خود جای داده‌اند و نسبت به میوه‌هایی مثل موز و انبه، محتوای انرژی کمتری دارند. توت سرشار از فیبر است و باعث افزایش احساس سیری شده و هوس خوردن تنقلات بین وعده‌های اصلی غذا را کاهش می‌دهد. همچنین مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های B و C است.

     

    خیار

    خیار یک میوه آبرسان است که از آن می‌توان در تهیه سوپ و اسموتی و سالاد استفاده کرد. 95 درصد خیار را آب تشکیل می‌دهد و حاوی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضد التهاب می‌باشد.

     

    پروتئین

    گوشت مرغ، ماهی، ماکیان و قسمت‌های بدون چربی گوشت گاو و گوسفند، منابع غذایی فوق‌العاده خوبی برای کاهش وزن هستند زیرا سرشار از اسیدهای آمینه‌ای مثل لوسین هستن که به حفظ بافت عضلانی بدن و از بین رفتن بافت چربی، کمک می‌کنند.

     

    نخود فرنگی

    این سبزی یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین و آهن است و به همین دلیل برخی آن را جایگزین گوشت می‌کنند و البته بر خلاف گوشت، چربی مضر نیز ندارد.

     

    هلو

    این میوه تابستانی می‌تواند جوابگوی هوس شما برای خوردن شیرینی‌جات باشد. هلو سرشار از پتاسیم و ویتامین C است. آنتی‌اکسیدان بتا کاروتن به هلو رنگ خاصی می‌دهد.‌ بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که برای سلامتی چشم‌ها بسیار مفید است.

     

    آناناس

    آناناس با دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین C و پتاسیم، یک میوه مناسب برای کسانی است که مرتب هوس خوردن شیرینی دارند.

     

    فلفل شیرین

    فلفل شیرین دارای قند طبیعی بوده و پروتئین و فیبر موجود در آن به احساس سیری کمک می‌کنند. شما می‌توانید این فلفل را در کنار هر نوع غذایی استفاده کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

     

    گوجه‌فرنگی

    بهترین فصل گوجه‌فرنگی، فصل تابستان است. گوجه دارای فیبر می‌باشد و نیز منبع خوب انواع ویتامین‌ها ومواد معدنی مثل ویتامین C، پتاسیم و لیکوپن است که از ما در برابر اشعه مضر خورشید، محافظت می‌کند.

     

    هندوانه

    92 درصد هندوانه را آب تشکیل می‌دهد. این میوه شما را سیر می‌کند بدون اینکه باعث چاقی در شما شود. همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان لیکوپن و ویتامین C است و به بدن آبرسانی می‌کند.

     

    کدو سبز

    یکی از منعطف‌ترین سبزیجات است که می‌توانید آن را به انواع مختلف بپزید و یا در انواع خوراکی‌ها استفاده کنید. این سبزی، سرشار از پتاسیم، ویتامین‌های A و C نیز کلسیم است.

     

    نکات قابل توجه

    همیشه به بدن خود آب کافی برسانید تا هم احساس خستگی نکنید و هم تشنگی را با گرسنگی اشتباه نگیرید. خستگی و تشنگی از عواملی هستن که می‌توانند به پرخوری منجر شوند.

     

    اندازه پرس غذاها را کنترل کنید. با اندازه کم شروع کنید. غذا را خوب بجوید و با آرامش غذا بخورید تا بدن شما فرصت این را داشته باشد که هم از غذا لذت ببرد و هم پیام سیری را به مغز مخابره کند.

     

    در هممه چیز، اعتدال را رعایت کنید. سفرهای تابستانی باعث می‌شوند که بیش از زمان‌های دیگر به سراغ مصرف خوراکی‌های شیرین و چاق‌کننده بروید. هوشیار باشید و اعتدال را در مصرف هر چیز رعایت کنید. خودتان را از هیچ غذایی محروم نکنید اما اصل اعتدال را نیز فراموش نکنید تا هم لذت ببرید و هم وزن‌تان بالا نرود.

     

    برگرفته از:   mblog.myfitnesspal.co





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



اگر به کم خونی ناشی از کمبود آهن مبتلا هستید، این مطلب را حتماً بخوانید
سلامتی
سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۹

فریتین، پروتئینی است که آهن را در خون ذخیره می‌کند و اگر از حد مشخصی ک [...]

5 راهکار برای پرهیز از "خستگی تصمیم" در کاهش وزن
سلامتی
دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۹

شاید خودتان هم متوجه نباشید که از همان لحظه روز که از خواب بیدار می‌شو [...]

رژیم غذایی امتیازی یعنی چی؟
بلاگ
پنج شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.