• امروز :
  • سلامتی
  • 3 عارضه جانبی زیاده‌روی در مصرف آجیل

  • سه شنبه، ۰۳ تیر ۱۳۹۹ بازدید 12 مدیریت
  • حتماً می‌دانید که مغزها چقدر برای سلامتی مفید هستند، از بهبود سلامتی قلب و کاهش کلسترول خون گرفته تا حتی کاهش وزن. فواید مغزها انقدر زیاد است که باعث می‌شود عوارض جانبی آنها را نادیده بگیریم. مغزها سرشار از پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، انرژی شما را افزایش داده و حتی در افزایش طول عمر نقش دارند. اما این فواید بسیار ارزشمند مغزها باعث می‌شود که در مصرف آن حد اعتدال را رعایت نکرده و زیاده‌روی کنیم.

  •  

    یک واحد مغزها که به خوردن آن در هر روز توصیه می‌شود، تنها به اندازه یک مشت (در حدود یک‌چهارم فنجان) است. خوردن مغزها در هر روز، بسیار هم خوب است اما اگر زیاده‌روی شود، عوارض در بر دارد که با هم نگاهی به 3 نمونه از این عوارض می‌اندازیم:

     

    بالا رفتن وزن

    مغزها خاصی سیرکنندگی بالایی دارند و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کنند. اما این تنها در صورتی مفید است که شما در خوردن آنها زیاده‌روی نکنید زیرا در این صورت نه تنها خوردن آنها به کاهش وزن منجر نمی‌شود بلکه افزایش وزن را نیز به دنبال دارد. مغزها ذخیره انرژی بالایی دارند. یعنی در حجم کمی، حاوی مقادیر زیاد انرژی هستند.

     

    گاز، نفخ و مشکلات گوارشی

    یکی از عوارض جانبی شایع در اثر زیاده‌روی در مصرف مغزها، بروز نفخ و تجمع گاز در شکم است که علت آن وجود ترکیباتی به نام فیتات و تانین در مغزها می‌باشد. این ترکیبات باعث می‌شوند که هضم مغزها مشکل شود. اگر در مصرف مغزها دچار افراط شوید، می‌تواند به اسهال منجر شود.  

     

    برای پرهیز از این مشکلات ناخوشایند باید مصرف را در حد معقول و مقدار توصیه‌شده طبیعی روزانه نگه دارید.

     

    در موارد نادر، زیاده‌روی در مصرف آجیل برزیلی به مسمومیت سلنیوم منجر می‌شود

    آجیل برزیلی به طور طبیعی سرشار از سلنیوم است. در هر 30 گرم از این آجیل (معادل 6 تا 8 عدد از آن)، ده برابر سلنیوم بیشتری نسبت به مقدار سلنیوم توصیه‌شده روزانه وجود دارد. مسمومیت سلنیوم باعث شکنندگی ناخن‌ها، بد بو شدن تنفس و حتی در عضلات و مفاصل می‌شود. البته بروز مسمومیت سلنیوم به آجیل برزیلی محدود می‌شود و شامل مصرف سایر مغزها نیست.

     

    اگر مقدار آجیل برزیلی که مصرف می‌کنید در حد معمول است جای نگرانی نیست. توصیه می‌شود که روزانه حداکثر 4 عدد آجیل برزیلی مصرف شود و در ضمن به صورت یک روز در میان از آن استفاده کنید، نه هر روز، تا از مسمومیت احتمالی سلنیوم در امان بمانید.

     

    راه حل این است که در مجموع مراقب مقدار مغزهایی که مصرف می‌کنید، باشید. اگر عادت به خوردن زیاد دارید، هر بار تنها مقدار کمی از مغزها را داخل ظرف گذاشته و بقیه را از دسترس خود دور نگه دارید.

     

    برگرفته از:   www.prevention.com

     





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



اگر به کم خونی ناشی از کمبود آهن مبتلا هستید، این مطلب را حتماً بخوانید
سلامتی
سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۹

فریتین، پروتئینی است که آهن را در خون ذخیره می‌کند و اگر از حد مشخصی ک [...]

5 راهکار برای پرهیز از "خستگی تصمیم" در کاهش وزن
سلامتی
دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۹

شاید خودتان هم متوجه نباشید که از همان لحظه روز که از خواب بیدار می‌شو [...]

رژیم غذایی امتیازی یعنی چی؟
بلاگ
پنج شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.