• امروز :
  • سلامتی
  • 6 علامت عجیب کمبود ویتامین

  • شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۸ بازدید 17 مدیریت
  • رنگ‌پریدگی ناخن‌ها، پوست فلس‌فلس، اینها علائمی هستند که به راحتی قابل رفع هستند اما اگر ادامه‌دار باشند، می‌توانند نشانه کمبود ویتامین یا مواد مغذی در بدن باشند. اگر علائم غیرعادی در بدن خود دیدید نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید. اگر مشکل ناشی از کمبود ویتامین باشد، هر چه زودتر تشخیص داده شود، رفع آن به کمک اصلاح رژیم غذایی و مکمل‌های تغذیه‌ای، آسان‌تر خواهد بود. بیایید نگاهی به چند علامت کمبود ویتامین در بدن بیاندازیم.

  •  

    1 -  سفتی مفاصل

    شاید علت این باشد که دچار کمبود ویتامین D شده‌اید. این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند و نقش مهمی در استخوان‌سازی دارد. کمبود آن، چه به دلیل مصرف کم مواد غذایی حاوی این ویتامین و چه به دلیل قرار نگرفتن در معرض تابش آفتاب، باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود.

     

    برای حل این مشکل باید غذاهایی مثل ماهی سالمون و زرده تخم‌مرغ مصرف کنید اما رژیم غذایی به تنهایی برای تأمین ویتامین D کفایت نمی‌کند. بهترین راه این است که مدتی از روز را در زیر تابش مستقیم آفتاب به سر ببرید زیرا ویتامین D در اثر تابش آفتاب روی پوست، ساخته می‌شود. البته آفتاب این مشکل را هم دارد که خطر ابتلا به سرطان پوست را بالاتر می‌برد. پس می‌بایست از کرم ضد آفتاب استفاده کرد. این کار باعث می‌شود که میزان تولید ویتامین D کمتر شود اما به قول معروف از هیچ چیز بهتر است و خطر ابتلا به سرطان پوست را هم کاهش می‌دهد.

     

     

    دقت داشته باشید که اگر از مکمل ویتامین D استفاده می‌کنید، در مصرف آن زیاده‌روی نکنید زیرا می‌تواند به مسمومیت منجر شود. حتماً باید زیر نظر پزشک متخصص باشید و سرخود اقدام نکنید.

     

    2 -  رنگ‌پریدگی ناخن‌ها

    این مورد می‌تواند علت خارجی داشته باشد. یعنی مثلاً استفاده زیاد از لاک‌پاک‌کن. اما اگر هم ناخن دست‌ها و هم ناخن پاها خیلی شکننده شده‌اند و رنگ‌پریده نیز هستند، احتمال دارد که به کمبود آهن مبتلا باشید. این کمبود باعث می‌شود که میزان اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها، عضلات و بافت‌ها کم شود. در نتیجه ناخن‌ها دچار رنگ‌پریدگی و شکنندگی می‌شوند.

     

    برای تأمین آهن کافی، در درجه اول از منابع غذایی آهن استفاده کنید. یکی از مهمترین این منابع، گوشت قرمز است اما اگر ترجیح می‌دهید از منابع گیاهی استفاده کنید، می‌توانید سبزیجات برگدار، سیب‌زمینی پخته همراه با پوست و بروکلی را که از منابع بسیار خوب آهن هستند وارد برنامه غذایی خود کنید. استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین C نیز به شما کمک می‌کند تا جذب آهن را افزایش بدهید.

     

    چند هفته بعد از تغییر و اصلاح رژیم غذایی خود، ناخن‌های خود را بررسی کنید. اگر هنوز هم شکننده هستند لازم است که به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش خون برای شما تجویز نماید. اگر کمبود آهن در شما شدید باشد، پزشک ممکن است از مکمل آهن برای اصلاح آن استفاده کند. بهتر است که آن را با آب پرتقال بخورید تا جذب آهن بالا برود.

     

    3 -  پرش عضله پلک چشم

    این اتفاق می‌تواند ناشی از عواملی مثل خستگی، استرس یا مصرف بیش از حد کافئین باشد. اما می‌تواند به علت کمبود منیزیم نیز ایجاد شود. خوشبختانه کمبود منیزیم را می‌توان به راحتی با مصرف مغزها و دانه‌ها، به خصوص تخم کدو که سرشار از منیزیم است، رفع نمود. همچنین برخی از انواع غلات صبحانه با منیزیم غنی‌سازی شده‌اند (یعنی منیزیم به آنها اضافه شده است). سعی کنید از نان‌هایی استفاده کنید که از گندم کامل تهیه شده‌اند.

     

    4 -  احساس خستگی زیاد می‌کنید

    اگر به قدر کافی می‌خوابید و استراحت می‌کنید ولی عضلات شما ضعیف هستند و با اجبار و سختی از تخت بلند می‌شوید و ذهن‌تان تار و خسته است، شاید دچار کمبود ویتامین B12 هستید. این ویتامین، کلید تولید گلبول‌های قرمز خون است. این گلبول‌ها، اکسیژن را در بدن انتقال می‌دهند. پس وقتی که کمبود ویتامین B12 وجود داشته باشد، انتقال اکسیژن به درستی انجام نمی‌شود. شاید ندانید که ویتامین‌های گروه B در خلق و خوی ما نیز تأثیر دارند و کمبود آنها می‌تواند به افسردگی منجر شود.

     

    منابع غذایی ویتامین B12 عبارتند از: غلات کامل، جگر و غذاهای دریایی مثل سالمون و ماهی تن. کمبود ویتامین B12 در گیاهخواران بسیار شایع است زیرا منابع آن بیشتر غذاهای حیوانی هستند. بنابراین اگر گیاهخوار هستید حتماً نسبت به رفع این کمبود با پزشک مشورت کنید تا از مکمل یا مولتی‌ویتامین برای شما استفاده کند.

     

    5 -  به راحتی دچار خونریزی می‌شوید

    اگر بدن شما خیلی راحت کبود می‌شود  و در زیر پوست دچار خون‌مردگی می‌شوید، خونریزی بینی در شما بسیار شایع است، قاعدگی سنگین دارید یا لثه‌های شما به راحتی دچار خونریزی می‌شوند، شاید علت این باشد که به کمبود ویتامین K مبتلا هستید. این ویتامین در انعقاد خون نقش دارد. پس کمبود آن باعث می‌شود که بدن به راحتی دچار خونریزی شود.

     

    برای حل این مشکل از غذاهای تخمیری مثل پنیر کهنه و نیز از سبزیجات استفاده کنید. اگر با مصرف این مواد غذایی، مشکل شما حل نشد، لازم است که زیر نظر پزشک از مکمل طبیعی ویتامین K استفاده نمایید.

     

    6 -  خشکی بیش از حد پوست

    فلسی شدن پوست معمولاً در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد اما می‌توان ناشی از کمبود اسیدهای چرب در بدن نیز باشد. اسید چرب امگا 3 نقش کلیدی در حفظ رطوبت پوست ایفا می‌کند. علاوه بر این، اسیدهای چرب نقش محافظتی نیز در برابر اشعه فرابنفش خورشید دارند و لذا باعث کاهش بروز چین و چروک در پوست می‌شوند.

     

    استفاده از گردو، دانه چیا، تخم کتان، آووکادو، ماهی ساردین و سالمون به دریافت امگا 3 کمک می‌کند. اگر همچنان با وجود مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3، کمبود شما برطرف نشد، لازم است که زیر نظر متخصص، از مکمل امگا 3 استفاده کنید.

     

    هشدار

    گرچه هر یک از علائم فوق می‌تواند نشانه کمبود ویتامین یا مواد معدنی در شما باشد اما این امکان هم وجود دارد که قضیه جدی‌تر از کمبود ویتامین و مواد معدنی بوده و حاکی از وجود یک بیماری در شما باشد. بنابراین همیشه بهتر است که قبل از هر چیز با پزشک مشورت کنید.

     

    برگرفته از:   www.livestrong.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



چرا انقدر به خوردن فیبر خوراکی برای کاهش وزن تأکید می‌شود؟
سلامتی
پنج شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۸

حتماً بارها شنیده‌اید که فیبر خوراکی به کاهش وزن کمک می‌کند. اما چقدر [...]

5 خوارکی که جایگزین‌های بهتری برای نوشدنی ورزشی هستند
سلامتی
چهارشنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۸

نوشیدنی‌های ورزشی برای زمانی کاربرد دارند که ورزش شدید انجام داده‌اید [...]

رژیم غذایی امتیازی یعنی چی؟
بلاگ
پنج شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.