• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • رژیم کتوژنیک؛ رژیم کتو را چگونه شروع کنیم و ادامه دهیم؟

  • پنج شنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ بازدید 792 مدیریت
  • احتمالا درمورد فواید رژیم کتوژنیک و کبد چرب یا رژیم کتوژنیک در بارداری و شیردهی شنیده‌اید. اگر تصمیم گرفته‌اید از رژیم کتو برای کاهش وزن استفاده کنید حتما این پرسش برای‌تان پیش آمده است که از کجا باید شروع کرد؟ محدود کردن ناگهانی کربوهیدرات و خوردن مقادیر زیادی چربی، تغییری نیست که بتوان یک شبه با آن خو گرفت. شکی در این نیست که رژیم کتو یک رژیم محدودکننده است و پیروی از آن کار ساده‌ای نیست چون رژیم غذایی اکثر افراد، رژیم پرکربوهیدرات است.

  •  

    اولین کاری که باید انجام بدهید این است که آشپزخانه خود را بررسی و خوراکی‌هایی که مناسب رژیم کتوژنیک نیستند را از آن خارج کنید. در مرحله بعد دستورهای غذایی کتو را برای هفته بعد آماده کنید و به خوراکی‌هایی فکر کنید که می‌توانید از آنها برای رفع گرسنگی در بین وعده‌های اصلی غذا استفاده کنید.

     

    اقلام خوراکی متناسب با رژیم کتوژنیک را که باید خریداری کنید، فهرست کنید. هر قدر اقلام خوراکی که می‌خرید به رژیم کتو نزدیک‌تر باشند، پیروی از این رژیم هم برای شما آسان‌تر می‌شود. از جمله این اقلام خوراکی می‌توان به آووکادو، روغن زیتون، مغزها و دانه‌ها (به خصوص بادام و تخم کدو)، نارگیل، تخم‌مرغ، ماهی سالمون و پودر پروتئین کلاژن (که می‌توان آن را در نوشیدنی سرد یا گرم ریخته و مصرف کرد)، اشاره نمود.

     

    در رژیم کتوژنیک تا حدودی مجاز به استفاده از کربوهیدرات هستیم، پس می‌توانید سبزیجاتی مثل سبزی خوردن، بروکلی و ... را نیز تا حدودی وارد رژیم کرد. بنابراین این اقلام را نیز جلوتر تهیه کنید، تمیز کرده و ذخیره کنید تا در مواقع لزوم در دسترس باشند.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: رژیم کتوژنیک چیست و چه اثراتی بر روی بدن دارد؟

     

    رژیم کتو یک راهکار سریع برای رفع مشکل وزن نیست

     

    اگر به فکر رژیم کتوژنیک در بارداری یا شیردهی هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام این رژیم حتما با دکتر خود مشورت کنید. فراموش نکنید، در حین اینکه غذای خود را آماده می‌کنید باید ذهنیت خود را نیز آماده نمایید. ایجاد تغییرات اساسی و وسیعی که بر رژیم کتو حاکم است، در بدو امر ساده به نظر می‌رسد اما در واقع اصلا کار آسانی نیست. با خودتان رو راست باشید و از خود بپرسید که چرا می‌خواهید رژیم کتو بگیرید و هر چند وقت یکبار این پرسش را از خودتان مجددا بپرسید. این باعث می‌شود که به یاد بیاورید که رژیم کتوژنیک یک راه حل سریع برای رسیدن به وزن دلخواه نیست و باید کل زندگی خود را تغییر بدهید.

     

    شما برای اینکه بدن خود را وارد فاز کتوزیس کنید باید تا حد امکان، رژیم کتو را 100 درصد رعایت کنید. فاز کتوزیس به وضعیتی در بدن گفته می‌شود که بدن به جای قند خون از چربی برای تولید انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه استفاده می‌کند. اگرچه ممکن است رژیم کتوژنیک در کبد چرب مفید باشد، اما به دلیل استفاده زیاد از چربی می‌توان عوارض زیادی برای سلامی شما ایجاد کند.

     

    از سویی شما باید بتوانید هر از گاهی نیز از خوراکی‌های مورد علاقه خود که حاوی کربوهیدرات هستند، به شکل کم‌کربوهیدرات آنها، استفاده کنید و نباید در دام "یا هیچ‌ چیز یا همه چیز" بیفتید تا بتوانید همچنان به رژیم کتو خود وفادار بمانید.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: چرا وزن من در رژیم کتو کم نمی‌شود؟

     

    ارتباط با خانواده و دوستان در دوران پیروی از رژیم کتو

     

    گاهی یکی از سخت‌ترین بخش‌های ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی و الگوی غذایی، واکنش اطرافیان است. آنها در بهترین حالت، از دلیل انتخاب شما می‌پرسند و در بدترین حالت می‌خواهند شما را وادار کنند که مانند آنها از غذاهای پرکربوهیدرات استفاده کنید. بنابراین اگر تصمیم دارید رژیم کتو بگیرید باید خود را برای روبرو شدن با چنین شرایطی آماده کنید.

     

    یک چالش دیگر این است که شما به تنها فردی در خانواده تبدیل می‌شوید که رژیم کتو می‌گیرد و بقیه اعضای خانواده رژیم معمولی و حتی پرکربوهیدرات خواهند داشت. در این صورت، یک راهکار این است که غذای مناسب رژیم کتوژنیک تهیه کنید و بعد اقلام کربوهیدراتی را به صورت دورچین بشقاب برای کسانی که رژیم کتو نمی‌گیرند، در نظر بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید برای همه اعضای خانواده و از جمله برای خودتان استیک همراه با ساقه مارچوبه و کره تهیه کنید و بعد به بشقاب بقیه افراد، برنج یا سیب‌زمینی شیرین را نیز اضافه کنید.

     

    رژیم کتو دارای فوایدی است اما برای همه افراد مناسب نیست

     

    سوزاندن چربی اضافی بدن از جمله فواید رژیم کتو است. این رژیم عوارض بیماری صرع را در افراد مبتلا به این بیماری کاهش می‌دهد. مطالعات بر روی نمونه‌های حیوانی نشان می‌دهند که رژیم کتوژنیک خاصیت ضد پیری، ضد التهاب و ضد سرطان دارد. همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، رژیم کتوژنیک و کبد چرب موضوعی است که برای افراد با کبد چرب جذاب است. اما از طرفی، به‌دلیل استفاده از چربی بالا در این رژیم، می‌تواند خطرات بیشتری ایجاد کند.

    رژیم کتوژنیک در دوران شیردهی و بارداری هم چندان مناسب نیست. چراکه به دلیل محدودیت مصرف مواد غذایی می‌تواند به مادر و کودک آسیب بزند. قبل از انجام رژیم کتوژنیک در بارداری و شیردهی بهتر است با دکتر تغذیه خود مشورت کنید.

     

    اگر می‌خواهید از این رژیم برای کاهش وزن استفاده کنید باید بدانید که این رژیم دارای عوارض جانبی نیز می‌باشد. به عنوان نمونه، اگر شما بعد از پایان دوره رژیم مصرف کربوهیدرات را شروع کنید، ممکن است تمام وزنی که از دست داده‌اید را دوباره به دست آورید.

     

    همچنین اگر رژیم کتو را به درستی رعایت نکنید، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را در شما افزایش بدهد. اگر به بیماری دیابت نوع 1 یا 2 مبتلا هستید نباید بدون مشورت با پزشک یا بدون نظارت متخصص، اقدام گرفتن رژیم کتو کنید.

     

    درآخر اینکه دقت داشته باشید که رژیم کتو ممکن است به جای اینکه باعث احساس بهتر در شما شود، احساس شما را بدتر کند که به این عارضه "آنقلوانزای کتو" گفته می‌شود و شامل هم علائم جسمی مثل یبوست، حالت تهوع و بی‌رمق بودن و خستگی مفرط و هم علائم احساسی مثل نوسانات خلق و خو شود.

     

    بدن شما در حال تطبیق خود با الگوی جدید غذایی است و متابولیسم شما نیز در حال تطبیق خود را استفاده از چربی به جای قند به عنوان سوخت اولیه می‌باشد. یکی از نکات بسیار مهم این است که حتما آبرسانی کافی به بدن را انجام بدهید و نمک کافی هم مصرف کنید تا تعادل الکترولیت‌های بدن شما حفظ شود زیرا بدن در این رژیم انسولین کمتری ترشح می‌کند و در نتیجه کلیه‌ها سدیم بیشتری را از بدن دفع می‌کنند. استراحت کافی نیز نباید فراموش شود. حتی ممکن است نیاز باشد زیر نظر متخصص، مکمل روغن MCT و آنزیم‌های گوارشی و الکترولیت‌ها مصرف کنید تا بدن شما با تغییرات تطبیق پیدا کند.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: چرا باید چربی بخوریم تا چربی بسوزانیم؟

    Button Project - yeka.ir با یکا زندگی سالم برای خودت بساز

     

    برگرفته از: www.health.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.